relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Friday, December 31, 2010

umpama mimpi dalam mimpi...

sukar dijelaskan..

tapi bila realiti seperti mmpi.
atau mimpi seperti realiti
atau fantasi menjadi hakiki..
bagai hilang tapak kaki.
tidak berpijak di bumi..
umpama mimpi dalam mmpi..
entah bila kan tersentak sedar kembali
atau terus tengelam dalam dunia ini..
dunia baru ku.....

Thursday, December 30, 2010

Yes I DO...

Yes I DO...
Tandatangan termeterai..
lafaz akad berwali bersaksi..
sahlah aku menjadi isteri
kepada seorang lelaki bergelar suami
aku sudah tidak lagi bisa memikrkan hal sndiri
bagai tak percaya..jadual hidupku berubah semulajadi..
yang pasti..niat mencapai redha Illahi
moga Allah membantuku dalam menjalani hidupku menjadi permaisuri..
permaisuri rumahtangga..dan permaisuri di hati....

Thursday, December 23, 2010

YES

YES
Year End Sales..
konon jualan pnghabisan stok//harga TEEEER murah sepanjang tahun..
maka pompuan yang macam akulah yang selalu terpedaya
tapi rupanya kedai kecik nyonya u jauh berlipat gnda lebih murah..
huhuhu...


satu perkataan yang bisa membawa keceriaan
satu perkataan yang membawa keajaiban
katalah YES..
saya akan pulan pada harijadi mak..
iklan jap...
hehehe

Mungkin agak sukar untuk kita menyatakan YES untuk setiap perkara
dalam erti kata lain..mengiyakan atau menyetujui semuanya..
namun dalam masa yang sama belajarlah untuk tidak menyatakan NO
kerana yang terluka..lambat sembuhnya
yang berduka panjang tangisnya.....
SO SAY YES TO YES

Thursday, December 16, 2010

Oh No..... : (

Oh No...
Cutiku ditolak walau dah buat rayuan
tiada siapa yang boleh disalahkan
lagipun hitam putih sudah dikeluarkan..
cuma keadaan tidak mengizinkan..
dan di situ perlu kebijaksanaan..
fiqh awwaliyyat memainkan peranan..
mesti tahu apa yg perlu diutamakan..
dan setiap masalah ada penyelesaian..
bukan menipu..tapi helah yang dibenarkan...
kan kan kan?

Sunday, December 12, 2010

No.. No.. No..

No Punch In
No Punch Out
No Meeting
No Lotus Note
No Conferens
Because....





AKU ADALAH SURIRUMAH SEPENUH MASA..
bangga la plak..hehe...

Thursday, December 9, 2010

Hijrahku

salam maal hijrah
dengan izinNya..hijrahku bermula dengan menghadiri satu bengkel yang AMAT MENARIK
mulanya..rasa macam disuruh..dlm kepala..dah serabut..byk bnda perlu disetle sblm pulang..tapi atas nama "sami'na wa ata'na"  pergi juga..dan paksa mengikhlaskan diri...
alhamdulillah bengkel 2 hari itu menarik..baru kini ku sedar..selama ini aku hanya solat..tapi aku lupa mengsolatkan 'AKU'...


bestlah..klu seminar lain-lain atau bengkel lain-lain..taknak tido..tapi aku tetap tertido..tapi yang ini pelik..aku penat..nak tido..tapi tidak tertido..kerana menarik,tertariknya hatiku menyusurinya..
semoga ini satu permulaan yang baik buat diriku sendiri...

Monday, December 6, 2010

yeye..konvo lagi..

kalau secara rasminya..ini adalah kali ke 3 ku pakai pakaian konvo.. 2 kali utk knvo diploma di KIDU dan master di UKM.. Ijazah di Al-azhar xsempat...balik dulu..tak tahan rindu..
dan ini kali ketiga..ku memakai jubah sebagai tenaga akedamik UiTM...bangga? hmm..xdela sgt..lebih best pakai wktu belajar dulu..
buat pelajar-pelajar UiTM KotaSamarahan..selamat berkonvo...
Ini bukan tanda berakhirnya perjalanan hidup kamu sebagai seorang pelajar..tapi hanya sebagai satu batu loncatan utk kamu makin meningkat ke ilmuan yang lebih tinggi..
tertarik satu ayat yang sesuai di sharekan di sini..
"Berilmu tidak bererti kamu ALIM"..fikir-fikirkan..

Menggubah ke meng"ubah"?

kadang-kadang kamek nang polah bnda yg sik kena dgn kamek..
tp utk suka-suka..ada aku kisah..hehe

kamek masuk bertnding gubah bunga..nang sik pande..tp p suka suka sik hal bah..hilang wang deposit pun sik hal..yg pnting semangat kesukanan membara dlm jiwa..hehe

ayoh..nangga jak hasil g'ubah'an kamek

Friday, December 3, 2010

kenapa cantik?

cantik tak gambar-gambar di atas?..bukan orang-orangnya..tapi permandangannya...
kenapa cantik? bukan kerana lampu yang beraneka wrna..bukan kerana keunikan rekaannya..tapi ia adalah kerana gandingannya adalah pekat malam ..klu siang tak cantik kan?
maksudnya..sesuatu itu terserlah apabila ia bergandingan dgn kontranya... kenapa seseorang dipandang bijak..bila ia bergandingan dengan org yang kurang bijak..seorang itu dipandang cantik bila ia bergandingan dengan si kurang cantik... ertinya sesuatu itu tidak kekal sifatnya..boleh berubah bila gandingannya diubah...
teringat satu cerita tentang kesempurnaan kecantikan rasulullah..ada orang tanya beliau..mana lebih cantik nabi Allah Yusuf atau Nabi Allah Muhammad..jawapannya cukup indah..

"cantiknya Yusuf..hingga si cantik pun menjadi hodoh apabila berada di sampingnya ..kerana tiada tara kecantikannya..
cantiknya Muhammad..hingga si hodoh pun menjadi cantik apabila berada di sampingnya..kerana siraman kecantikan baginda ..."

Tuesday, November 30, 2010

asyik asyik...

teringat cerita permata hati..nabila akan menjerit keseronokan "ASYIK ASYIK"..

SUKANYA DIAA...

saya pun nak jerit mcm tu.."ASYIK ASYIK" bila dapat berendam sepuasnya..di air terjun mtatang.. enjoy sehabisnya namun tak lupa menyelusuri dan meneliti ciptaan semulajadi yang tiada tandingannya...
bab persediaan makanan..tak pernah fail..semua ada..dari karipap..sampai ke sambal udang..tapi air kosong ja..huhu
berendam rendam juga..balik kn mandi betul-betul..ntah berapa orang dah kencing dalam air tu..hehe..tapi tetap air sungai jadi air mutlak kan...

kami berkelah dalam 4jam je..tapi bila balik..masing terbungkang 4 jam..macam baru balik camping 4hari lagaknya..dahsyat dahsyat!!!

halalan tayyiban barakatan

percaya atau tidak nisbah yang halal dan haram sekarang 1:3 di malaysia..
kerana malaysia adalah negara islam TERKEMUKA...hehe
abaikan je pasal negara islam tuh..


tingkat 1: HALAL
tingkat 2: SUCI
tingkat 3 : BERKAT
nak cari yang halal payah..nak cari yang suci lagi payah..nak cari yang berkat..lagi teramat payah...
mcmmana jatiditi nak elok..klu yang membinanya dari sumber yang syubhah..
itu baru bab makan minum..
belum soal bab pakaian..kosmetik..pergaulan...
jom test..
kita keluar ke pekan..bw calculator..bnda baik 1 markah..bnda buruk -1.. tiap kali anda nampa bnda baik +1..nampak yang xbaik -1.. ertinya nampak je aurat..-1..nampak org masam muka -1..
berapa anda dapat?

dan mungkin anda dapat nisbah halal dan haram yang lebih kurang dr perkiraan saya....fikir-fikirkan...

Thursday, November 25, 2010

hilang memory...

terkedu kejap tadi bila lelaki cina itu berkata padaku " maaf saya tidak boleh menyelamatkannya..dah terlambat..memory awak semua sudah hilang..."
rasa sedih sangat..rasa hilang separuh dari kehidupan..kerna ku hidup bersandarkan kenangan..dan bila kenangan sudah tiada..macam mana nak tegak?

terlebih sudah...hehehe
bukan memori ingatan asli tau..tapi yg sy maksudkan memori hadrdisk dah hilang..gara2 kecuaian terkena air..ntah air dari mana plak terjurus atas harddisk tu..cina tu kata mcm cola..manis-manis..hehe..sempat lagi cina tu jilat rupanya..

tapi sedih memngla sedih..bukan sbb harga harddisk tu..tp sebab segala yg disimpan dlm tu..segala nota di ukm..segala pengajaran di al-amin..dan yang paling berharga berpuluh-puluh album gambar dalam tu..hilang semua...WAAA WAAA WAAA...

Wednesday, November 24, 2010

menyambut dan disambut

21 nov...
sambutan hari lahir kali ni agak meriah..
hmm..ni utk ulang tahun kelahiran tahun masihi..nnt muharam bulan depan sambut lagi..hehe
ucapan ribuan penghargaan utk semua yang menyokong perjalanan hidupku sejak dari lahir..

bahagiaku kerna senyumanmu
kekuatanku kerna sokonganmu
keyakinanku kerna doamu...
aku amat bertuah dikurniakan insan-insan yang terhebat mendampingiku..
yang sntiasa memberi..memberi dan memberi...
menyayangi..menyayangi dan menyayangi..
walau aku bukanlah sesiapa yang boleh dibanggakan..
tapi ku berjanji..ku tidak akan mengecewakan!

Monday, November 22, 2010

korban yg kita sayang utk yng tersayang

nabi Ibrahim sanggup mengorbankan anaknya demi perintah allah...itu bukan kerna Nabi Ibrahim tidak menyayangi anaknya..
korban habil diterima..korban Qabil ditolak..sebab..habil mengorbankan sesuatu yg berharga ..tapi qabil mengorbankan yang terbuang dan tidak diperlukan..
korban kita?
sebenarnya...perit golakan nafsu tatkala kita korbnkan ..lagi tinggi nilai korban itu...kerana korban bukan melepaskan yg kita tidak perlukan tapi memberi sesuatau yang amat kita sayang untuk yang tersayang...

buang emak buang saudara kerna kasih aku turutkan...
berkorban apa sahaja...harta ataupun nyawa...
tapi biar kena pada matlamatnya...

Sunday, November 21, 2010

hepi besday tu mi...

angka umurku bertambah 1 angka lagi..
no depan pun dah berubah..
orang kata..apalah ada pada angka kan..
yup..betul..kematangan bukan dinilai melalui umur..amalan juga bukan dinilai melalui umur..
cuma satu yang boleh dinilai melalui umur..iaitu pengalaman..
sbb itu ada pepatah "aku lebih dulu makan garam dr hang"
dan kerana itu yang muda msti menghormati yang tua...
masa dan pengalaman adalah GURU TERBAIK bagi  kehidupan
cuma atas kita..kita belajar betul-betul tak dari 'guru pengalaman' tu atau biarkan pengajaran itu berlalu begitu sahaja!

Thursday, November 11, 2010

kampung boys


best kan tgk bebudak kampung ni... ni gambar yng sempat sy snap..wktu jalan2 kat hujung kampung di srwak ni..bukan main lagi diorang ni..langsung tak kisah gambar separuh bogel diorang disebar dalam internet nih..hehehe

sekarang susah nak tengok bebudak yang betul2 enjoy dgn dunia kebudakkan.  tuntutan akedamik..tusyen..impian ibubapa..menyekat langkah mereka..atau mereka sudah bertukar ke mainan alam maya..ganas..brutal..tapi hanya di papan skrin..realitinya..mereka hanya menggerakkan jari jemari...

bebudak kampung ini mungkin kurang belajar menerusi muka buku dan pendidikan formal maka jadilah mereka tidak bijak untuk lulus..
tapi jangan tidak sedar..mereka sebenarnya sedang belajar dari muka alam itu sendiri secara tidak formal yang menjadikan mereka bijak untuk hidup..!!!

mati katak

sapa pun taknak mati katak kan..orngtua tua kata..mati katak ni mati sia-sia..org tak pedulikan..mencemuh lagi ada..
terfikir gak..napa disebut mati kakak..kenapa tak mati cicak ke..mati nyamuk ke..mati lipas ke..

dan akhirnya ku temui jawapan....

alkisah...telah berlakunya satu pembunuhan kejam tanpa niat di halaman rumah ku..
seekor katak digilis lumat oleh WRX.... sian..tersembur isi perut.. yang bagusnya tak berbau..so abaikan je lah bangkai katak tu kan.. (dah menepati satu ciri peribahasa di atas)


yang peliknya..tiga empat hari lepas tu... pembunuhan kejam tanpa niat kedua berlaku lagi... oleh pembunuh yang sama...dan di tempat yang sama...!!! tragis tau..dilenyet macam nak buat roti canai tuh..
dan bangkainya..saya dan pembunuhnya masih abaikan...

namun apa yang menarik perhatianku..beberapa malam berikutnya..sy perasan ada katak hidup berada di tempat yang sama berdekatan dgn dua bangkai katak yang sebelumnya..dan ia nyaris menjadi mangsa pembunuhan kejam..tapi nyawanya masih panjang..sempat diperhatikan...
dan di situ saya tahu..ciri yang paling tepat untuk dikaitkan dgn peribahasa di atas ialah mati kakak ni adalah  menyerah mati cara sia-sia..dah tahu tempat tu bahaya..dah tahu dah banyak mangsa dah kena..awat pi lagi dok serah diri.... pandai orang tua-tua kita kan..peribahasa yang tepat lagi bijak..dan kita mengambil masa yang lama untuk memahami secara realitinya!!!

Sunday, November 7, 2010

DuA aLAm

versi 1
filem 2 Alam..Dr Ubat kurus tuh..
hehe..bukan nak mengata..cuma nak berkata-kata..
apa pun niat dia buat filem tu..apa kita kisah..duit dia..dan untung atau rugi pun semua dia sndiri tanggung..
cuma just nak BAGITAHU...TOLONGLAH kepada PRODUSER FILEM..buatlah filem yang bijak..bukan filem yang membodohkan pelakon dan penonton.. buatlah filem yang dapat memberi impak basar dr segi pembangunan insan..bukan semata untuk memberi impak besar pd poket sndiri je..igt filem anda boleh jadi amal jariah ( pahala yang terus menerus)..atau ithm jariah..(dosa  yang terus menerus) selagi orang menontonnya.

versi 2
manusia 2 alam..
sekali tengok perempuan..dua kali tengok lelaki.. berkali-kali tengok..eh..ada part perempuan..ada part lelaki! aduh.. rasanya dari ADAM dan HAWA lagi.. hanya ada dua jantina saja di dunia ni..dan mustahil ada jenis ketiga..kecuali kes yang terpencil dan ia memnag secara fitrah (khunsa)
TOLONGLAH..dahla bilangan lelaki berkurangan kat dunia ni..yang sehat..semulajadi lelaki tulen tetiba nak mewanitakan diri sndiri tu buat apa....igt setiap perubahan yng kamu buat pada tubuh badan kamu akan dipersoalkan oleh pemilik mutlaknya (ALLAH) dah ada jawapan????

versi 3
aku dalam 2 alam
hehe..pernah tak korang berada dalam 2 alam pada satu masa...
tadi 3 jam kena invigilate kat dewan besar..
maka secara atomatiknya..aku terpaksa berkawad tidak rasmi ke depan ke belakang ke kiri ke kanan
dan bila boring..mendudukkan diri atas kerusi..dan di situlah transformasi ke alam lain bermula...banyak tempat tau...kejap kat padang..kejap kat kantin..kejap kat rumah..
dan tersentak kerana tersengguk ke depan..mujur tak tersembam..hehehe

Tuesday, November 2, 2010

dah namanya manusia..

dah namanya manusia..
tak pernah puas rasa...
dari adam dan hawa...
walau sudah di syurga..
segala nikmat tersedia..
satu yang dilarang itu juga didekatinya
sekali fikir rasa macam apa ubatnya..
berkali fikir cari penyelesaiannya...
akalkah punca manusia sntiasa mencuba
nafsukah punca manusia melanggar suruhanNya
atau syaitan yang tak putus-putus menggoda
tapi tiada satu jawapan yg tepat setepatnya..
satu kesimpulan kekal di kepala..
jawapannya:
dah namanya manusia...
itulah tabiatnya..
namun satu kelebihan yang teristimewa:
Dari Abu Bakar As Siddiq RA meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda;

Barangsiapa selalu beristighfar kepada Allah, dia tidak akan digolongkan
dikalangan orang-orang yang melakukan dosa, Walaupun dalam sehari dia melakukan tujuh puluh dosa.
Hadis riwayat Abu Daud.

kalau kerana sifat kita manusia..
kita terlempar ke dunia..
kerana kita manusia juga..
kita boleh kembali ke syurga....
dengan IzinNya

Macam-macam. Sempat juga photographer tu tangkap ‘mata’ Pak Arab ni. Kantoi….

Monday, November 1, 2010

kembar bahagia dan sentosa

dulu..ada dua beradik kembar..sorang nama bahagia..sorang nama sentosa...mereka amat rapat sehinggakan sering kelihatan bersama dan membuat aktiviti yang sama.. tapi sayangnya..kebersamaan mereka tidak lama..penceraian ibu bapa mereka membuatkan mereka terpaksa berpisah sentosa terpaksa mengikut ayahnya ke sarawak..manakala bahagia kekal di semenanjung.. perpisahan mereka meninggalkan kesan yang amat mendalam ke atas satu sama lain... keduanya berubah menjadi pemurung..tidak memperdulikan orang lain ..keadaan semakin parah..mereka akan bercakap keseorangan dan kadang2 mereka akan mencederakan orang lain atau diri sndiri..mereka berada dalam dunia mereka sndiri.. untuk menyelesaikan masalah ini..sntosa di hntar ayahnya ke hospital..begitu juga bahagia di hantar ibunya ke hospital..malang sekali..hospital biasa tidak menerima mereka..terpaksalah si ayah dan si ibu tadi menempatkan anak-anak kembar itu di sebuah bangunan yang berasingan..dan dengan penubuhan bangunan itu bermulalah hospital bahagia dan hospital sentosa..khas utk mereka yng sakit jiwa...
hehehe..caya tak citer tu?... haa..tak percaya? percayalah ....semua itu hanya rekaan semata-mata..hehe..just nak bagitahu kat sarawak ni..hospital utk org sakit jiwa dipanggil hospital sntosa bukan hspital bahagia..so bila datang sini..jgn nak mengarut ..kalau demam ke..nak bersalin ke..pergi hntar ke hospital sntosa..org yang menghantar tu..yg ditangkap masuk wad..hehe

semalam ada karnival di hospital sntosa kuching..kbtulan student bagi kupon..pergilah..
macam2 ada...terutama hasil kerjatangan pesakit-pesakit di sini
yang paling best kat situ ada jual pokok periuk kera..best sangat dapat beli dgn harga yg amat berpatutan!!

Tuesday, October 26, 2010

kettle baru vs kettle lama

tadi beli kettle baru..sementara teman KM ke bank..merayap ke kedai letrik sebelah..kettle lama kepala plak dia dah mengeluarkan asap..rasanya ada tak kena kat wayar..sblm apa-apa jadi..baik beli baru..
bila balik ofis..keluarkan kettle baru yang cantik lagi menawan tu..mula terfikir..apa nak buat ek dgn kettle lama ni.. bila tangan pegang je kettle tu dan nak masukkan dalam kotak sblm disampahkan..tetiba sayu...
termenung panjang..
kettle lama ni dah bersama dgn aku dr 2005..sumbangan dr K.Mem sblm mnjd mahasiswi UKM..
kettle ni temanku di kolej UKM..kmdian sm2 pindah ke rumah sewa Sg Tangkas..dia memanaskan minum ku tak kira siang dan malam..kmdian setia juga ikutku ke sarawak tnpa sebarang komplen..dan masih lagi meneruskan tugasnya hinggalah ke saat nazak.. sedihnya..hanya kerana dia tidak dapat digunakan..adakah segala sumbangannya dan kenangannya juga aku nak lemparkan..

sob..sob..sob..

oh tidak..aku bukan sezalim itu..aku akan simpankan mu di mana tempat yg muat..

ni la kettle lama


















ni plak yg baru
apalah yang disembangkan dua kettle ni yea.. hehe

Sunday, October 24, 2010

mari menari

mari menari..
bukan di pentas tari
tapi di pentas realiti

mari menari bersama..
ikut rentak kehidupan yg berirama..
walau apa jua rentak bunyinya..
kita masih bersama berdua

mari menari beriringan
berpegangan tangan....
tidak akan kulepaskan
bukan hingga akhir muzik berdentingan
tapi hingga akhir nadi terhenti di badan

mari menari ..
bukan utk tontonan dipuji
bukan utk penilaian juri
tapi utk jiwa kita sndiri
berdansa sepenuh hati
berdansa penuh emosi
berdansa utk redha Illahi

Thursday, October 21, 2010

Cerita Chinta

semalam..bila tgk ending cerita Chinta..rasa ada mcm tak kena..terutama kesan terhadap pemahaman rukun Islam ke 6...seolah meletakkan seseorang itu nasib dia buruk..jahat..jadi pelacur..kerana salah takdir tuhan....

Dia tidak pernah salah menentukan takdir..
cuma kita yang salah menafsirkan takdir...

Dia tidak pernah terlambat menentukan sesuatu
cuma kita yang terlambat memahami sesuatu

Dia tidak pernah aninaya atas salah kita sndiri
cuma kita selalu teraninaya atas salah kita sndiri

Monday, October 18, 2010

bila dihargai...syoknyeee

mendapat hadiah..semua orang suka kan..tambah-tambah lagi hadiah tu datang tanpa disangka..bukan besday..
dan menambah perisa keharuan pada kegembiraan itu ialah apabila dapat hadiah atas sedikit sumbangan yang kita berikan...
alhamdulillah...

tidak salah gembira menerima penghargaan orang..
tapi salah jika minta jasa dihargai
tidak salah menghargai jasa seseorang
tapi salah bila jasa mereka kita lupai...

Tuesday, October 12, 2010

hari-hariku sebagai jutawan !!!!

tak pernah kubermimpi akan bergelar jutawan..namun yalah..rezeki tidak turun dr langit..tp dengan kuasaNya sekelip mata aku bergelar jutawan..oh dunia.betapa bangganya diriku menjadi jutawan rupiah..hahahaha!
apa pun detik2detik bergelar jutawan segera tu..rasa nak dikongsikan di sini...
ni belum jadi jutawan lagi..sbb tu makan karipap je..huhu















 senyuman bahagia seorang jutawan...











flight batavia air...kenderaan yang membawa jutawan-jutawan segera ke pontianak..
eh..mana pengantin lelaki..mana boleh bersanding dua-dua pompuan..!


di tapak garisan khatulistiwa..setiap mac dan september..inilah laluan paling dekat dgn matahari...huh..sapa nak rasa nak jadi orng pertama sampai ke matahari..sinilah laluannye..hehe.

eh..bapak dan ibuk jutawan naik angkut-angkut jak..

ayaq nyoq pun ada...

budak manalah yang sama tinggi dgn pokok aloe vera tu?
cuba teka yang mana satu orang indonesia piaw?




5 hari bergelar jutawan..kenangan yang sukar dilupakan
balik malaysia..jadi papaan...kesian..


kalau ada sumur di ladang
boleh lembu kerbau pergi mandi
kalau ada duit lebih mendatang
memang sangat-sangat nak pi lagi...


Friday, October 8, 2010

tidak sengaja yang disengajakan

selalu kita merasa tidak bersalah
bila kesilapan berlaku kerana tidak sengaja..
tapi sedarkah..
tidak sengaja itu berlaku kerana tidak biasa..
dan tidak biasa itu tidak berlaku tanpa sengaja....

maaf atas kesengajaanku..terus menerus tidak sengaja melakukan kesalahan.
maaf atas ketidak sengajaanku...terus menerus sengaja melakukan kesalahan..

enak bangat pecal lele..ayam penyek...

sesapa yang berkunjung ke pontianak..ajak saya..nnti saya bawakan ke tempat pecal lele dan ayam penyek paling sedap di dunia..hahaha
sambil-sambil tu boleh tgk adegan sarkas nie..

makan hingga menjilat jari.....!!!