relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Wednesday, March 24, 2010

baldaton toyyibah wa rabbun ghafur...

Brunei lebih takut laknat Allah

2010/03/24 BANDAR SERI BEGAWAN (Brunei): Menteri Hal Ehwal Agama Brunei, Zain Serudin menolak usul ahli Parlimen, Goh King Chin supaya zon khas jual beli arak diwujudkan untuk pelancong bukan Islam.
Zain menegaskan, andai ia diwujudkan, Brunei yang mengharamkan penjualan arak pasti dilaknat Tuhan.
“Yang paling kami takuti ialah laknat Allah. Laknatnya bukan pada mereka yang melakukannya sahaja tapi semua yang berada di negara ini.
“Pelancong yang ingin minum arak boleh minum di negara mereka, malah mereka boleh mandi arak.
“Hari ini mereka mahu zon arak, lepas ini mungkin zon pelacuran, kasino. Kami perlu tolak semuanya dan kekalkan kemakmuran,” tegasnya. - AP


BRUNEI BOLEH....
                               MALAYSIA BOLEH???

Sunday, March 21, 2010

bila jadi jenazah..

"setiap orang akan jadi jenazah..so..persiapan untuk jenazah mesti disediakan sebelum dia mati lagi...
syarat2 wajib untuk uruskan jenazah yang paling utama adalah mayat..kalau xde mayat..maka xsah lah jenazah itu..dan kalau tidak ada mayat..dan kita nak urus juga jenazah..maka kita mesti terlebih dahulu mencari sesiara yang sukarela menjadi mayat..sebab itu hukum urus jenazah ini fardhu kifayah..mesti ada yang sukarela jadi mayat..kalau tak semua org berdosa,dan kalau sampai tahap terpaksa..kita boleh memayatkan sesiapa yang kita anggap layak utk menjadi mayat.." kata ustazah.
"betul ke apa yang aku dengar ni", bisik hati budak tudung coklat tu.
'aku yakin..ustazah ni tak cakap mcm tu..yang menokok tambah..ustazah nadiyah..pandai2je dia bagi skrip tak senonoh buat ustazah tu," kata si tudung hitam dalam hatinya.
"hmm..apalah korang merepek ni..pening kepala aku..yang paling aku pening..kenapa aku pun di interframe dalam blog ni jugak" rungut si tudung hijau.
hehehehe

"
oleh kerana si tudung coklat percaya apa ustazah itu cakap....supaya terlepas dosa buat semua orang... menjadi mayatlah dia dengan relanya.

wangian terakhir ..kapur barus dan serbuk kayu cendana.






pakaian terakhir ...

van jenazah xdee..so kita guna motor je lah..pesan kat si tudung coklat tu..buka ikatan bawah..senang dia nak membonceng di belakang.

semua tulisan di atas..hanya satu gurauan dalam kebenaran...
setiap kita akan mati..mati itu wajib bagi yang bernyawa..
bukan masalah bagaimana dan bila kita mati..
tapi jom kita fikirkan..
apa yang kita nak bawa unuk kehidupan selepas mati...

Saturday, March 20, 2010

doa...doa..doa..

doa bukan sekadar kita menyampaikan hajat kita kepada Tuhan...
tapi sebenarnya..kita punya bisikan atau talian jiwa denganNya..
doa boleh datang tanpa sedar..
tika kita dalam keresahan..dan kala itu kita mengingatiNya..itulah doa
tika kita dalam kesenangan..dan kala itu kita mensyukuriNya..itulah doa
 doa bukan permintaan..tapi lebih pada ingatan..
keberkesanan doa bukan pada kerapnya permintaan itu..tapi pada dalamnya ingatan kita padaNya
dalam doa..ada permintaan..
dalam permintaan..ada ingatan..
dalam ingatan..ada pergantungan..
dalam pergantungan..ada rayuan..
dalam rayuan..ada kepasrahan...
dalam kepasrahan..ada kesedaran bahawa kita ini bukanlah ada apa-apa kuasa..
hatta untuk mngerdipkan mata sekalipun..

Friday, March 19, 2010

sebentar di ikmas ..sejenak di telaga air...

jangan tak sangka..di hujung bumi kuching inilah terletaknya IKMAS..jalannya berbengkang-bengkok..turun naik bukit..baru la kami sampe ke IKMAS...
mujur viva kamek terror..apa sahaja rintangan dilaluinya dengan penuh kemachoan..."cayang VIVA"

org2 IKMAS baik2..nya bagi kamek beg...kacak gilak..


dan yang best..di hujung bumi inilah kami beristirehat di tepi laut ..nama ja tempat telaga air..tapi hakikat sebenarnya laut...yang amat menyenangkan ...


memang kalau jumpa air ja..mesti macam monyet nampak pisang..excited teramat..kekeke

dalam seronok tu..tetiba rasa sayu...detik ini kamek di sitok..nanti bila kamek akan meninggalkan bumi sarawak ini..semuanya ini hanya akan jadi kenangan...
kerna kamek anak perantau..perantau yang boleh ada di mana2..dan kadang bila singgah di sesatu tempat..hanya itulah yang pertama dan terakhir kalinya...

Monday, March 15, 2010

misi/nurse akedamik..hehe

seorang pekerja yang berkebolehan..bukan sahaja mengajar di dalam kelas...buat keje admin..malah turut menjadi tukang iklan di luar kawasan..

hehehe..
nangga jak la..aksi2 nurse..eh..misi akedamik di sek men agama sheikh haji othman abdul wahab...

"sebelum keje...apa-apa pun..KITA MAKAN DULU...."











tengok bebudak ni amik result SPM..kamek pulak yang rasa gementar...hehehe

jurucakap UITM...  "Uitm di hatiku"

pensyarah..perangkap promoter uitm..hehe

"terima kasih tuanrumah...ops..tuan sekolah..kmgkinan student puan akan jadik student kamek kelak..Insya Allah."

sempat lagi..posing tuh..amboi..mengada betullah budak budak ni!

"selepas keje..apa-apapun..KITA MAKAN DULUK"

Saturday, March 13, 2010

keluar Islam tapi bukan murtad..?!!

keluar Islam tapi bukan murtad..hmm..ada ke kes macam tu?
hmm ada...
seorang pelajar di sini...dia menyatakan dia nak tukar namanya dari nama Islam ke bukan Islam dan buang identiti agama Islam dalam mycardnya..kerana dia kata "DIA MEMANG BUKAN ISLAM".
di sini dia sepatutnya mendaftarkan namanya ke dalam kelas agama..tapi dia mendaftarkan namanya di dalam kelas yang utk agama selain Islam.
bila ditanya akhirnya dia membuka cerita sebenar...
inilah ceritanya:

pada suatu hari....ada seorang puteri yang bernama nadiyah hashim....
kekekeke..acah je..ni yang sebenar-benarnya..

dia dulu ada masalah pendaftaran di sek ren..ibunya telah menggunakan nama sepasang pasangan Islam utk mengaku dia adalah ibubapanya utk ditulis di dlm surat beranak.jadi automatik namanya menjadi nama Islam..agama Islam..cuma dia masih tinggal dgn ibu kandungnya yang bukan islam dan cara hidup yang bukan Islam.
dulu dia tak kisah..sampaikan di sek men..dia turut memakai tudung di sek kerana mengikut kawan2 muslimnya..dulu di mata orang dia muslim..tapi hakikatnya di rumah, kehidupan dan imannya bukan Islam..tapi sekarang dia nak hidup secara rasmi sebagai bukan Islam. hmm..berbelit belit..
sekarang juga dia dalam usaha membawa kesnya ke JAIS ...untuk membuang identiti MUSLIMnya..
jika dia berjaya... adakah kita boleh isytiharkan dia keluar Islam tapi bukan murtad???

Tuesday, March 9, 2010

brunei darus salam..yang memang memang salam(sejahtera)

dari bulan 10 2009 lagi dah beli tiket..bayangkan utk 3 org..hanya 445 sahaja tambang pg balik..
itu yang dirancang..tapi yang diizinkan Allah..kamek dan si kajol je yang pg..

memang tahap mempertaruhkan nyawa dan segalanya..hehehe..pergi hanya berbekalkan duit dan keberanian ke negara orang ni..tapi tak rasa takut sangat pun..coz kami pergi dengan restu dan doa insan2 yang menyayangi kami..INSYAALLAH selamat.

nangga jak la gambar 2 yang kamek post bawah tok
si kajol yang perak naik flight...kekekeke
alhamdulillah..Allah tolong kami carikan tempat penginapan yang betul-betul kena dengan pengalaman pertama kami ni..kami dok brunei hotel..murah $67? hehehe..kali lah 2.5..

restoran maknyah..eh silap..restoran makngah la..dah xde orang..baru 7.15pm..malam kat sini langsung tak happening wlu di ibukota..kami apalagi..mengerohkan dirila dalam bilik..hehehe

di depan jerudong park..mimpi2 mengigau nak datang sini..bila sampai..rupanya dah park ni dah lama bungkus..WAA WAA WAA

jerudong beach....
termenung..termenung..cakap kat mak...
gambar2 di perkampungan kampung air...bukan saja rumah..sekolah..pejabat..semua atas air..bestkan..cuma leceh..kita xboleh nak baling barang ikut tingkap..sure tak dapat kutip semula dah.di kedai souvenir..duit xdak..beli yang kecik2 je..hehehe
dah terpaut dangan abg brunei sebelah..hehehe
mitos rakyat brunei..kapal si tanggang yang telah disumpah menjadi batu
overall..kami dua amat2 happy dgn trip kami yang hentam keromo je....siap naik bas mini $1 lagi tuh jalan-jalan..

thanks brunei...kami benar2 rasa sejahtera di negara anda....

Wednesday, March 3, 2010

ahmad nabil

mst dah ada org silap faham kan..
mesti org igt nabil raja lawak kan..hehehe
bukan..bukan yang tu..yang tu nak buat apa..
dia tak terlalu popular untuk dimasukkan dalam blog ni..hehe

sebenarnya nak citer pasal aahmad nabil anak K.N (rakan sekerja)
petang semalam berkesempatan pergi Hospital Umum Kuching (kalau kat smnanjung kita panggil Hospital Besar)
kesihatannya tidak stabil..gambar xde untuk tontonan..cuma yang boleh sy beri gambaran.. bayangkan budak 2 tahun setengah..besarnya seperti 5 bulan setengah.. tidak berisi..tidak berupaya melakukan apa2..hingga menangis pun..tidak keluar suara..yang menyedihkan ada 2 ketumbuhan di ari2nya...nak oprate, doktor kata xde bius yang bersesuaian dgn tubuh naifnya itu..

ahmad nabil..tika ku melihat kesucian wajahmu..ku bagai melihat wajah suci penghuni syurga...
tika ku menyentuh kehalusan kulitmu..ke bagai mnyentuh kehalusan kasihsayang Tuhan yang dizahirkan dalam bentuk ujian...
buat K.N dan suami..walau kita sayangkan dia...tapi Allah lebih menyayanginya...Dia Maha Berkuasa utk menentukan apa yang terbaik buat Ahmad Nabil.