relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Wednesday, May 26, 2010

bila ia dari Tuhan...

bila ia dari Tuhan...
yang jauh kan mendekati
bila ia dari Tuhan...
yang nak dielak itu yang jadi..
bila ia dari Tuhan...
segala yang mustahil..pun pasti terjadi
bila ia dari Tuhan..
segalanya kan dimudahi
bila ia dari Tuhan..
yang terpilih 
yang terbaik
itu PASTI.....

Wednesday, May 19, 2010

cuTi-CutI SarAwAK

jumaat lepas ke kabong di Sri Aman...ke rumah rakan sekerja.
best?  mestilah best..dan yang membestkannya adalan adventurenya perjalanan ke sana yang memakan masa 6 jam...
naik apa? VIRU la...(viva biru ku yang tersayang)
alhamdulillah..perjalanan pergi dan balik selamat...

ni di perhentian Sri Aman..igtkan lagi 30 minit lagi nak sampai..tapi F cakap..kak nadia ada 3 jam lagi..kua kua kua
dan kami sampai pada 7.30 pm...disambut oleh ketenangan perkampungan nelayan Kabong.


ni SUMAN...makanan terkenal di kampung ini..tepung yang dimasak..kemudian dicampur dgn udang atau sotong atau ikan..rasanya..tak terucap!!!
pagi  Sabtu kami ke sarikei..1jam 30 minit lagi perjalanan ke sana...dan sepanjang perjalanan..kami dapat menyaksikan rumah2 panjang tradisi dan moden. apalagi jakun la..org perlis ni!
ni rumah panjang tradisi
dan sebelah ni rumah panjang moden...hmm..walaupun dah mula dibuat dengan batu bata tapi masih mengekalkan konsep..beranda atau tempat rehat yang tidak berdinding sebuah keluarga dgn keluarga yg lain..
berani tgk kat luar je..tak berani nak masuk coz..takut diaorang tak suka org luar.
ni poyong...lauk 'special' yang dijual di pasar Sarikei...
sempat berposing dgn joran sapa ntah di sungai sarikei
dan kemudian kami ke pantai...

2 orang nenek kebaya...ayu-ayu kan? hehe



anak dara kabong..sapa nak..tak mahal 1kg = 1K je
yang paling tak lupa permandangan2 yang rasanya amat berharga sekali..

gambar1: nampak macam kosong pantai di bawah..tapi bila perati betul2..ada ketam beraneka warna..Subhanallah


gambar3: dalam perjalanan balik dari sri aman..tgk langit..sSubhanallah..gambar bulan sabit..dan planet zuhal..(kalau tak silap,ada terbaca dlm majalah Infiniti...) mcm orang sedang kenyit mata dan tersenyum kan..; )
ini hanya dapat dilihat dalam beberapa minit dan di Serian je..bila sampai Samarahan..dah tak nampak mcm ni dah..
 apa pun..thanks utk F..dan kwn2 serombongan...tak lupa tuan rumah...cuti2 yang best sgt..dan tak mungkin dilupakan.
oh ya..dan tak lupa ucapan terima kasih kepada driver kami yang 6jam memandu perjalanan pergi balik tanpa ganti....


Monday, May 17, 2010

dunia kartun

2 malam lepas..menonton cerita sin chan, sapa tak kenal Sinchan kan....
yang kami tonton siri pengembaraan sinchan... seperti yang dimaklumi..karakter sinchan sentiasa mencuit hati wlu ada kdgkala menjengkelkan dan tidak septutnya dicontohi kanak2...
waktu tgk kartun tu...kawan memberi komen "ada ke budak baru merangkak (Himawari, adik sin chan) boleh tolak perahu besar"
saya membalas "alah..kalau dalam kartun..semua boleh jadi logik"

bayangkan..kalau dunia kita adalah dunia kartun...tiada batasan..
semuanya logik dan melampaui kemampuan..
adakah itu sebenarnya satu kelebihan atau sebenarnya satu kemusnahan?
jatuh dari bangunan tinggi...tidak mati..tapi hanya ada benjol berbintang...
dilanggar..terpenyek nipis..tapi langsung tidak mengeluarkan darah..
itu sebenarnya...manusia sudah mencapai tahap melawan hukum alam!
ertinya...
jika dunia kartun adalah dunia kita..atau dunia kita adalah dunia kartun...waktu itu..semua pasti tidak rasa bertuhan..semua akan menjadi superhero..semua tidak mengharapkan keajaiban dari yang Maha Esa..sebaliknya..segala keajaiban akan berlaku tanpa ada keinsafan....


APABILA DIA MENGKEHENDAKINYA..DIA AKAN BERFIRMAN "KUN FAYAKUN..."

BENDA YANG MUSTAHIL..ADALAH INDAH..BILA IA BERLAKU TEPAT PADA MASANYA DAN TEPAT PADA ORANGNYA...

Wednesday, May 12, 2010

TANYA SAMA ...

tanya sama pokok..
apa sebab goyang
nanti jawab pokok..angin yang goncang
tanya sama angin..apa sebab hujan..
nanti jawab angin..tanyalah awan
nanti awan kata..aku bendung air..
sampai tempat sejuk aku pun cair...
tgk dalam air...nampak bayang2..
campak ketul batu..byang pun hilang..



tanya sama jiwa..apa punca tenang
nanti jawab jiwa..bila Allah sayang
tanya sama hati..apa sebab buntu
nanti jawab hati..tanyalah nafsu
nanti nafsu jawab..aku nak semua..
walau semua dah ada..puas tak rasa
tenung dalam-dalam..nampak dosa2
ingat inzar Tuhan..insaf pun tiba

Sunday, May 9, 2010

EMAK....


Mak..
jika ditanya..
insan mana yang paling agung dihati..
kan ku jawab 'EMAK'
insan mana yang kasihnya tidak diragui
kan ku jawab 'EMAK'
insan mana yang marahnya kau tidak ambil hati
kan ku jawab 'EMAK'
insan mana yang wajahnya secantik bidadari
kan ku jawab 'EMAK'
insan mana yang suaranya kau rindu setiap hari
kan ku jawab 'EMAK'
insan mana yang masakannya lazat tidak terperi
kan ku jawab 'EMAK'
insan mana yang sanggup kau beri nyawa sebagai galang ganti
kan ku jawab 'EMAK'

Mak...hari-hari nadia sayang mak..dan hari ini hari nadia nak mak tahu nadia amat sayang mak!

Saturday, May 8, 2010

nak buat ke tak buat?

takde keje nak buat
cari keje nak buat
last-last banyak keje yang tak terbuat
apa nak buat ek..
bila ada benda yang kita kena buat..
tapi tak dapat buat..
sebab ada orang lain tak buat...
nak buat macam mana ek..
taknak buat benda yang sepatut buat
tapi nak buat benda yg tak berapa patut buat
suka buat benda yang orang lain tak suka buat..
sebab kalau tak buat..
banyak kerja lain tergendala tak terbuat
orang hanya nak kita buat..
benda yang tidak buat depa susah
sedang mereka tak nampak kita buat
benda yang  buat depa senang
tak suka buat dalam keadaan dipaksa
tapi suka buat dalam keadaan terpaksa

buat..jangan tak buat...jika urusan itu nilainya ibadat
jangan buat..mesti jangan buat...jika urusan itu nilainya maksiat

Friday, May 7, 2010

tamanku...syurgaku...

waktu kat rumah kampung dulu..pelik sgt tengok mak minat giler dgn bunga...
bagi saya..bunga tak boleh dipeluk,didukung mcm kucing..apa lah bestnya bela bunga ni..?
lepas tu cerewet lak...nak kena siram..panas sgt tak boleh..terlebih air pun jangan...
menambah kerja lagi adalah..nak kena geburkan tanah..nak kena cabut rumput kecil..
itu tak masuk nak pindahkan anak-anak pokok baru ke dalam pasu lain...uuhh..memang satu kerja yang comot lagi menyomotkan...
hahaha
tapi sekarang...jiwaku dah berubah...kerja comot-comot itu dah menjadi hobi baru..
dan hasilnya?
satu perasaan yang tidak dapat diucapkan...
bila satu pohon itu membesar depan mata...
kembang segar dengan sentuhan kita setiap hari..
walau sapaanku tidak berbalas...
tapi suka dan rajuk mereka dapat ku rasakan...
hehehe..pelik..tapi benar....
lihatkah kalian betapa manisnya senyuman tumbuhan ini....
 

Monday, May 3, 2010

dilema seorang pengajar...

sapa kata jadi pengajar ni senang...
marking paper dgn jawab paper..rasanya sanggup jawab paper lagi...
penat oii..dok meenelek satu persatu jawapan student..
yang tulis lurus..tak bertitik..
tak masuk lagi dari kelogikan jawapan2..
kadang2 buat diri sendiri terfikir.."depa yang tak faham ke aku yang tak faham"

dari duduk bersila..
bertimpuh..
meniarap..men***ging..menyenget..

berlapikkan meja..
berlapik surat khabar..
menjadi lapik pada pinggan..
menjadi lapik pada buku..
kadang menjadi lapik pada kepala...
itulah aksi2 yang sewajarnya dan tidak sewajarnya..
student hanya akan dapat tengok resultnya..
tapi pembikinan di belakang tabir..mcm2 gaya!!!

apapun yang paling best..
marking di bawah pohon rembia..
berlapikkan pasir putih..
berbekalkan nasik lemak..
bertemankan kak miza dan abg nizam..(tq sgt2, temankan nadia)
dihembus sepoi angin laut santubung..
bersaksikan gunung santubung dan awan biru...
waduh..syahdu bangat..
1 paper sepatutnya 10 minit..jadi 20minit...hehehe

Saturday, May 1, 2010

pergi bukan kerana benci...

aku pergi...
bukan kerana benci..
tapi untuk hidupmu lebih bererti...

aku undur diri..
bukan kerna tidak cinta lagi
tapi kerna ku amat menyayangi

sayang...
jgn kau tangisi..
kerna tangismu itu
melukakan hatiku
lebih dari lukanya hatimu

aku pergi...
bukan kerana benci..
tapi satu pengorbanan cinta sejati



p/s:"puisi di atas...tidak khusus buat sesapa...tapi sekadar renungan buat mereka yang kehilangan..sekadar nukilan dari sudut pandangan mereka yang terpaksa meninggalkan"