relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Tuesday, January 26, 2010

tiada yang mustahil...

api itu panas...
tapi ia bisa menyejukkan

racun itu mudarat...
tapi ia bisa mengubatkan

air itu lembut..
tapi ia bisa mengganas

angin itu sepoi..
tapi ia bisa meribut..

apa yang mustahil..jika semua disandarkan dengan kuasaNya..

apa yang tidak mungkin..jika semua disandar atas izinNya...


kita terhalang dek kerna batas yang kita cipta sendiri..
sedang batas itu hanya fatamorgana yang mudah ditembusi..

lebih percaya pada sains dan teori akal logik..
buat kita tak terima keajaiban yang bila-bila bisa terjadi...

jangan fikir dalam kotak logikal kita...

kadang yang tidak logik..itu sebenarnya yang perlu kita dalami...
JIKA SEGALANYA KITA SANDAR PADA KUASA-NYA..TIADA YANG MUSTAHIL



Monday, January 25, 2010

kita adalah apa yang kita mimpi...


siapa kata mimpi hanya mainan tidur....

saya teringat kata-kata seorang ust saya dahulu..
kalau kita nak kenal siapa diri kita..
tengoklah kita di dalam mimpi..

kebenarannya saya akui...
kadang kita tidak kenal siapa kita..
kerna mata kita yang terbuka ini..lebih melihat orang lain dari diri sendiri

tapi kala mata kita tertutup..kita boleh melihat dan menilai kita melalui mimpi
kalau kita mimpi kita penakut..itulah kita
kalau kita mimpi kita periang..itulah kita
dan kalau nak tahu kita ni baik atau tidak..juga melalui mimpi-mimpi kita..

kita adalah apa yang kita mimpi
..............................................
tapi tak bermakna kita adalah apa yang kita impi..
jika impian itu tidak disertai dengan keberanian..

Thursday, January 21, 2010

pelancong-pelancong yang tidak asing

SELAMAT DATANG...WELCOME!! SAWADIKAP!!! MAI OI MAI.... MAI LA LAWAT SRAWAK NI..MACAM-MACAM ADA..

pantai santubung yang akan membuai perasaan... keunikannya..ketenangannya..akan menusuk kalbu..menikam jantung.. che wah..hehehe. bukan kamek kata..kak bilah yang kata.
udang bakar....waktu membakar lebih panjang dari waktu makan....DUM DUM.......
CASSSS......

di satok...auntie iban yang peramah...

cepat bang jid, sumpit kak bilah...sebelum kak bilah shoping habis barang auntie tu..


banyak sangat shoping..dah tak tahu mana satu barang..mana satu orang..

                                  "waa waa...tak mau balik perlis..."

subhanallah...puncak gunung santubung di atas awan... al-Fatihah buat arwah-arwah di perkuburan kaki gunung santubung..

TUAILAH PADI ANTARA MASAK...ESOK JANGAN LAYU-LAYUAN..
INTAILAH KAMEK ANTARA NAMPAK..ESOK JANGAN RINDU-RINDUAN...

Wednesday, January 20, 2010

senangkanlah hatimu..


senangkanlah hatimu...
tika diuji..
ujian bukan datang untuk menidakkan apa kamu mahu
tapi untuk memberinya pada waktu yang terbaik..
atau kerna untuk diganti yang lebih baik dari itu...

senangkanlah hatimu...
tika diuji...
Dia tidak pernah tersilap..terlewat..atau terlupa memberi..
tapi untuk memberimu waktu untuk untuk lebih menghargaiNya
atau kerna untuk ingatkan kamu akan kuasaNya

senangkanlah hatimu
tika diuji...
Dia bukan sengaja menghukum atau zalim memberimu yang tidak patut kamu dapat
tapi untuk kamu turut merasa detik-detik derita dan gelisah
atau kerna dengan detik itu..kamu akan makin rapat denganNya

senangkanlah hatimu...
tika diuji
itu tanda kamu dalam perhatianNya..
sama ada dosamu akan terhapus dengan ujian itu..
atau darjatmu diangkat atas kesabaranmu

Tuesday, January 12, 2010

mensenikan islam atau mengislamkan seni?

boleh jawab soalan di atas?
yang mana satu betul...
mensenikan islam...atau mengislamkan seni...?

ni samalah masalah dengan konsep ISLAM HADHARI
mengislamkan kemajuan atau memajukan islam...

nampak mcm sama ke...hehehe..sapa kata sama..?
macam mana kalau saya bagi ayat ini...
membungakan baju atau membajukan bunga?
haaa.lain kan antara maksud 2 ayat tu...
lu fikir laah sendiri..hehehe

sebenarnya nak citer pasal malam kesenian islam peringkat negeri sarawak ni..
malam minggu lepas..
apa yang menarik ada gabungan budaya sarawak+seni+dakwah dalam persembahan mereka..
yang paling best..persembahan lakon beradat..disembahkan oleh yang tahap umur 50 keatas..tapi memang best giler..hingga diminta oleh VIP supaya buat persembahan semula..

sbtu mlm tengok seni Islam kat dewan..ahad mlm tgk seni tak islam kat tv (fjl)..HAHAHA




bagi jawapan tajuk di atas:
islam itu segalanya adalah seni..cuma bukan segala seni itu menunjukkan Islam

Saturday, January 9, 2010

pandangan pertama..



pandangan pertama penting ke tidak?

penting?
ramai yang cepat membuat penilaian dgn sekali memandang
yang ini ok..yang ini tidak...
cuba kita tilik..dari mana penilaian itu datang...
dari mata kasar?
atau dari mata hati....

orang ramai kata..
dari mata turun ke hati...
maksudnya..mata dulu memandang dan menilai..
baru putuskan untuk disimpan di hati
atau dibuang ke tepi

tapi alangkah cantik..
jika dari hati naik ke mata
maksudnya hati yang memandu mata kita bagaimana untuk melihat
hati yang putuskan dulu..apa yang hendak dipandang

yang cantik di mata..mungkin tidak molek di hati
yang biasa-biasa saja..mungkin itu teristimewa
yang tiada siapa memilih, bukan tanda dia bukan terbaik
yang ramai orang puja, bukan tanda dia terkemuka

pandangan mata selalu menipu..
pandangan nafsu selalu terburu
pandangan hati itu yang hakiki..
jika hati itu bersih



Tuesday, January 5, 2010

doa tahun baru

Ya Allah..
makin hari makin panjang detik umurku..
makin pendek detik ajalku..

ya Alah..jadikanku insan
yang hanya tahu memberi...
yang hanya tahu memberi bahagia
yang hanya tahu menghargai
yang hanya tahu sayang dan cinta

nafas hidupku
kerana Mu...
perjalanan hidupku
atas landasan hikmahMu...

dengan izinMu..dengan namaMu...
ku pohon membahagiakan insan-insan yang ku sayang
kerna tawa mereka..bahagiaku..
tangis mereka.. deritaku..
harapan mereka...janjiku...

pesta tahun baru

2010..
selamat tahun baru

kamek sambut di sarawak ...ingat sik da apa yang menarik..sik da rancang apa..tapi kadang yang sik dirancang itu yang menjadi menarik dan tertarik..hehe



perjalanan ke asajaya...naik feri..singgit je bayar.. ni atas kereta..kereta atas feri..driver feri bawa driver2 kereta dan motor..

salah satu rumah panjang sarawak dan penghuni kampung asajaya...apa tak panjang? eh..panjang laa tu..kekekeke


pendatang-pendatang asing tanpa izin...ni gaya ayu..gaya2 lain yang merepek2 tidak lepas tapisan untuk masuk blog ni..terlalu ganas! hahaha




subhanallah..gumpalan awan yang indah