relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Friday, October 31, 2014

aku nak buat keje aku, dan aku kena biar dia buat keje dia...

Aku nak buat keje aku...dan aku kena biar dia buat keje dia..

Errr.. mcm ni.. td geram aku kena marah.. aku nak parking kereta di tmpat biasa dan ditempik suruh parking belah lain.. xde tanda apa apa.. tak bg parking letak ka kon ke.. aiskrim ke..apam balik ke... klu biar kosong..mmg la org akn paking... huh.. geram.. tp terus aku pujuk diri aku... aku nak buat keje aku.. aku kn biar org buat keje dia wlu mgkin cara dia sikit salah..tp please hormat..mcm aku yg buat keje aku.. maybe ada salah.. dan aku nak org masih hormat aku...
So.. be cool... hehehe

Thursday, October 30, 2014

makin hari...

Makin hari.. makin membesar anakda.. makin rasa teruja utk melihat pelbagai potensinya.. malah tahi lalat baru muncul pun sesuatu yg amat mengujakan hati seorang ibu...

Dan dalam masa yang sama.. makin takut.. makin takut dengan hilangnya saat saat penting pembesaran anakda.. hilang masa masa rapat dan dekat antara ibu dan anak..
Masa 6 bulan ke bawah.. x berganjak dari badan kita kerana hanya menyusui susu ibu.. 6 bulan ke atas.. sentiasa dalam dakapan ibu sbb masih belum dapat berjalan.. dan seterusnya.. bila anakda makin jauh melangkah.. makin ibu merindui saat saat kecil anakda...

Sungguh.. ibu makin teruja.. dan ibu juga makin takut...


Wednesday, October 29, 2014

hiburan setiap kita berbeza...

Alhamdulillah.. di sepanjang liku kehidupanku.. kdg allah temukan ku dengan orang orang yang hebat.. dan kadang dengan orang orang yang buat kita meluat...hehe

berhadapan dengan seorang hamba Allah yang hebat ini.. yang mana ceritanya.. dalam soal dakwah.. dia akan keluar dari rumah sebelum subuh dan pergi ke masjid yang berlainan setiap hari utk subuh berjamaah.. dan dari situ dia akan kenal ramai golongan masyarakat.. dan seterusnya merapati dan berdakwah dgn mereka BIL HAL.. dia lakukan semua itu walau dia seorang muslimah!!! walau dia seorang ibu kepada 12 ANAK...dan semua urusan rumahtangga dia uruskan sendiri..masak, basuh, kemas..tanpa pembantu rumah... hebatkan?


maka akal nakal ku sempat bertanya : puas ke tidur dia? taknak ke lepas subuh.. dia baring baring sambung tidur balik.. malam hari.. tak teringin ke dia pergi panggung wayang..
hari cuti sekolah.. x nak bawa anak anak pergi berkelah ke..? xpenat ke dia.. tgk gelagat manusia yg mcm mcm..yg mengada ngada.. yang hanya tahu meminta.. yang hanya tahu buruk sangka..

dan akal baikku pula menjawab:
hiburan setiap kita berbeza... ada orang hiburannya muzik,,tanpa muzik, tida tawa,
ada orang hiburannya berjalan jalan, tanpa berjalan.. terkurung jiwanya,
ada orang hiburannya anak-anak, tanpa anak anak hilang ceria..
dan bagi manusia hebat itu..itulah hiburan baginya.. menilai dunia yang perlu diteguri dengan cara bijaksana.. itulah nikmatnya.

aku mula muhasarawak diriku.. hiburan bagiku masih lagi yang sia sia.. yg tak mampu menolongku di hari SANA... ;(

Sunday, October 19, 2014

marah anak depan orang...

Klu anak anda tidak mumayyiz.. susahkan nak marah atau tegur.. sbb dia mmg tak tahu lagi apa yg dia buat tu salah atau tidak..
Anakda br 2 tahun.. mmg xlarat bercakap dgn dia.. ada je bnda yg dbuatnya perlu ditegur..
Pki selipar dlm rumah.. tuang air dalam kepiah abinya.. letak baju dah basuh dlm raga baju belum basuh.. kain solat jadi kain lap.. huhuhu

Dan klu depan orang.. lagilah haru.. adalah bnda yg nak ditayang nya..
Aku dan habibi bab jaga anak ni.. aku lebih garang kot.. lebih cengei.. hehehe.. tp aku masih mohon lindung supaya marahku marah mendidik bukan marah menghukum...

Alkisah pg tadi.. waktu sarapan roti canai di gerai.. anakda tertumpah kuah.. habis tangannya bercelup kari kambing.. klu ikut hati mmg nak cubit.. tp ya lah.. mana dia sengaja..

Dan betul berhadapan dgn kami, seorang ibu dan anak prmpuannya.. sebaya anakda.. dlm 2 tahun gak rasanya.. si anaknya hanya tertumpah air minum ibunya.. sikit je.. mak nya siap cubit dan tengking sampai kami di sekitarnya semua terkejut..
Dan anaknya hanya tertunduk malu... aku la rasa dia malu.. sbb dia jeling jeling lagi kat anakda yg juga melihatnya kena marah..

Aku kesian sgt.. malah mula rasa.. janganla aku mengaibkan anak aku mcm tu.. wlu aku rasa dia mungkin x faham apa apa.. tp dia sudah mula rasa sesuatu tak kena..dan terkesan di jiwanya...


Tuesday, October 14, 2014

kereta baru kami...

Kereta baru kami...

Walau minyak naik.. kami tetap beli kereta.. huhuhu
Tapi kereta yg xguna petrol..xde roadtax..
Parking mana mana boleh.. outdoor or indoor

Dan namanya.. pawan. Hadiah besday anakda 2 tahun.

Dan ini kenderaan kami dalam rumah..
Kami?
 Yea.. kami, ibu, abi dan anakda..semua naik.. hehe

Friday, October 10, 2014

ingatan tajam...

Smpai airport amik cab utk ke rumah di samarahan, malas nak susahkan org ptg ptg...
Nampak je muka kami terus cina driver tu cakap.. desa ilmu kan..
Aah.. betul..
I igt lagi suami u dan anak u.. dulu masih baby.. skrg dah besar..
Hehe.. kuat yea ingatan u.. kami pun xigt..
Tajam betul ingatan, boleh buat sembelih korban.. hehe

U all ingatan kuat tak.. igt orang ni jumpa di mana.. dan nama apa? Aku bab tu.. amatlah gagal.. kdg studnt sem ni..yg baru je jumpa mgu lepas.. klu jmpa tgh jalan dan ditegur.. aku akan terfikir.. mana la aku jumpa budak ni yea.. bekas studnt aku sem sem lepas kot.. huhuhu.. punyalah tumpul ingatan ni.. xleh buat sembelih korban.

Waktu aku kat mesir dulu.. aku dan roomate aku pi la shoping kat pasar.. roomate aku ni comel sikit.. ramaila pak pak arab ngorat.. satu hari tu.. dia ditanya nama.. dia malas bgth nama betul, dia jawab nama dia aishah.
 Next time ..kami pergi lagi kedai tu.. dan kami pun x igt kami pernah ditanya oleh pak arab ni.. bila dia tanya nama.. roomate aku jawab nama asma lak.. terus pak arab tu cakap.. eh.. bukan nama aishah ke cakap hari tu.. hehe.. kantoi!

Wednesday, October 8, 2014

tapak...

Baru tapak...
Yang masih kosong ..
Kami mulai dgn doa dan harapan...
Untuk pembinaan tapak syurga dunia..
Baiti jannati