relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Friday, June 15, 2012

Jubah puteri Rasulullah..


JUBAH SITI FATIMAH
Editor: Blog al-Faqir Ila Rabbih Ta'ala - Date: 16.7.09 http://img2.blogblog.com/img/icon18_edit_allbkg.gif
Ada orang yang bersikap biasa sahaja dan hatinya tidak begitu teruja apabila diperlihatkan kesan-kesan peninggalan orang-orang soleh dan solehah. Bagi mereka sama sahaja antara barang peninggalan orang paling fasiq sekalipun dalam dunia dan barang peninggalan orang yang paling soleh dalam dunia. Mungkin juga mereka berpendapat ianya tidak memberi apa-apa kesan langsung bagi kita di akhirat sama ada suka ataupun tidak.

Namun, sikap kebanyakan orang-orang yang alim dan soleh yang banyak ditulis tidak begitu. Mereka adalah orang-orang yang berhati lembut dan sentimental terhadap apa sahaja yang berkaitan dengan peninggalan orang-orang soleh dan solehah. Maka timbullah apa yang diistilahkan sebagai '
tabarruk' (mengambil barakah). Perkara ini sudah banyak dibincangkan oleh para ulama. Mereka yang memandangnya sebagai satu perbuatan bidaah dan tidak harus dilakukan, tidaklah perlu menghentam pandangan mereka yang mengharuskannya. Dalil-dalil sangat banyak di dalam lembaran sejarah para sahabat, tabiin dan salafus soleh R.A.

Ini adalah jubah peninggalan Siti Fatimah AS binti Rasulillah SAW. yang tersimpan di Muzium Topkapi, Istanbul, Turki. Pakaian yang asalnya tersimpan dalam kotak ini telah dipamer dan ditunjukkan kepada orang ramai yang menziarahi muzium berkenaan.


Mereka yang sudah membaca kisah Siti Fatimah AS sudah tentu bertambah tersentuh apabila melihat pakaian yang sudah lusuh tersebut. Ini kerana beliau tidak dimanjakan oleh bapanya (Penghulu Jin dan Manusia SAW) dengan harta mewah, intan berlian dan emas permata, tetapi dengan susah-payah, kelaparan dan pengorbanan. Kepada para muslimat yang belum membacanya, silalah cari dan baca kisahnya. Di kala hidup anda mewah dengan kesenangan dan emas berlian di badan, cubalah renung kehidupan Penghulu Seluruh Kaum Hawa ini. رضي الله تعالى عنها (Tetapi awas.. jangan baca yang versi Syiah punya, kerana riwayat mereka tidak diiktiraf oleh Ahlus Sunnah.. banyak tokok tambah)

p/s: jubah raya kita macam ni tak?

Wednesday, June 6, 2012

wordless wednesday#16: aku comel..haha

eh..yang ni tak comel... zoooom sikit...

haha..yang ni betul betul comel!!! hehe

Monday, June 4, 2012

uniknya kenduri di sarawak

musim cuti sekolah..tak menang tangan dapat jemputan kenduri.. boleh aku bezakan..awal2 tahun datang sini dulu..xde org nak jmpt pun..huhu..smpai aku sndiri bgth kat makcik-makcik surau..teringin la nak makan kenduri kat sarawak ni..
hehe..tapi bila dah lama di sini..dah jadi macam org sini dah..byk lak jemputan dapat..samaada dr belah sahabat2 ku atau dari belah sahabat2 habibi..

di sini, ada yang buat di halaman rumah..dan ada juga yg memilih dewan.. yg unik..di sini tak tinggal budaya lama. di kg aku, mmg dah xde yg buat joget lambak..tp kat sini ada lagi tau..so jgn heran..kalau di setiap tempat kndri set karaoke mst ada..band band jmputan akan menyanyikan lagu menghiburkan pengunjung secara live.
 satu lagi..ada cara merebut suap makanan di sini..unik..aku xpernah tgk di semenanjung..tp kat sini dah 2 kali aku tengok. bukan suap mulut pengunjungbtau..tapi hanya utk 2 mempelai.
2 mempelai akan duduk berhadapan. di tengah mereka ada hidangan, klu adatnya pulut kuning..nak tukar jadi nasi hujan panas pun boleh,,, lepas tu akan ada kiraan, bila tudung saji dibuka, 2 mempelai mesti cepat menyuapkan mulut pasangannya.. biasanya lelaki yang menang..hehe..perempan dgn nak kontrol ayu lagi..hehe.
simboliknya..dalam perkahwinan, kn ada sorang mengalahdan sorang lagi mengambil tindakan drastik..itulah asam garam rumahtangga..
hmm..kala lah waktu aku kawin dulu buat macam ni..aku akan plan..waktu org angkat tudung saji tu..aku tak kelam kabut amik nasik di tengah, tapi aku standby nganga mulut luas-luas supaya tak comot gincu..hahaha :D