relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Thursday, December 29, 2016

cerita yang buat orang cerdik atau emosi?

semalam tgk cerita Hindustan : PK... lakonan amir khan.. mmg best.. buat kita berfikir.. dan bila fikir kita jadi cerdik

dan sebelum sebelum semalam tgk citer melayu : ***.. lakonan ***.. hmm  hampeh.. buat kita emosi..emosi tanpa berfikir.. dan itu kot yang dikehendaki oleh penerbit dan pengarah.. suka penonton emosi.. bila emosi penonton akan sanggup buat apa saja termasuk tgl solat magrib utk wajib berada depan tv... tak cerdik kan?


hmm.. emosi lak aku pagi ni.. baru lepas tengok drama melayu ke....   😁

Saturday, December 24, 2016

happy annyversary... 6 tahun baru ..






tahun pertama: di Sarawak.. sambut di muzium Kuching,sarawak
tahun kedua: di gunung Jerai,kedah
tahun ketiga:di bukit bendera, pulau pinang
tahun keempat: di pulau langkawi, Kedah
tahun kelima: di lumut, Perak
tahun ke enam: di desa ilmu... Sarawak...


 6 tahun baru....

taknak sebut '6 tahun sudah'.. sebab rasa lama..
nak sentiasa sebut.. '6 tahun baru' :  untuk rasa sentiasa pengantin baru.. hehe

Tuesday, December 20, 2016

islam naik bila ia tertekan

bila bncang ttg isu semasa...
suami kata.. xpe.. itu tanda islam nak naik..
yeke? aku Tanya..
yea.. islam naik bila ia ditekan..
aku malas nak google hadis ttg kebenaran penyataan tersebut..
tp secara logic..

Tanya balik diri kita.. apa kita buat bila mendapat tekanan... dua benda.. pertama, biar jelah.. kedua: kita bangkit dan lawan tekanan berkenaan.. klu pilih pilihan pertama.. kita makin mundur dan terus ditekan.. dan klu pilih pilihan kedua.. kita mungkin boleh menang..senang citer.. kedudukan kita lebih baik dr sebelum ditekan.

emm.. aku setuju.. cuma.. takut aku dan umat islam lain.. lebih suka milih cara pertama.. biarkan.. dan nasib umat islam makin jauh mundur....😢😢😢😢

Thursday, December 8, 2016

ayat ayat cinta 2

very recommended...

ulasan aku:
 ia membawa kita menjadi mereka...dan merasa apa yang dia rasa..
walau adala yang macam mustahil je... tapi bagaimana cara mengatasi.. itu yang penting..
berbanding dgn ayat ayat cinta 1.. ayat ayat cinta 2 juga tak kurang hebat dari magis cinta.. yang bersulam air mata..dan kekuatan doa

yang aku belajar dari ayat ayat cinta 2.. ialah kalimah SABAR DAN REDHA... balas kejahatan..dengan kebaikan.... kamu akan dapat kenikmatan yang amat.

Friday, December 2, 2016

aku sedang mempelajari maksud kaf fa ro

" aku baik di dunia pun.. tapi bagi tuhan Allah..akhirat nanti aku masuk neraka..."


ini kata kata yang aku dengar dari seorang kristian.. berumur dalam 50an.. dia ada abang yang telah memeluk islam...

dia menyebutnya.. walau macam gurau.. tp boleh didengari sebagai satu sinisan..atau sindiran..atau penuh keimanan dan keinsafan.. boleh diterjemahkan byk benda..

tapi aku dapat rasa ia bukan sindiran dan sinisan.. sbb ia Nampak ada ruh..

aku yakin 80 peratus,, ia bersama dengan keimanan..iman yang sedikit..diakui di hati kecil.. bermain di kepala dan jiwa.. lalu terluah dalam bicara..

lalu kenapa mesti terus kaf fa ro?
kebenaran itu kamu sudah rasakan.... hati kecil kamu sudah terima...

dan pada aku, kaf fa ro bukan saja berlaku pada yg tidak pernah syahadah.. tp boleh berlaku pada mereka yang syahadah.. sejauh mana kita menerima bisikan hati kecil paling dalam kita.. beriman atau mengkufurinya...

dan jika kaf fa ro... sebab:

ego?
tradisi..?

aku masih belajar... aku juga takut.. kaf fa ro..ada dalam hati ku... nauzubillah....

dan utk uncle itu..

selagi belum habis nyawa.. haraf kaf fa ro dia bukan sampai ke penghujungnya..


Thursday, December 1, 2016

trip to bario

Alhamdulillah..
impian kami..( saya dan suami) utk ke barrio.. diperkenankan..
apa yg best sgt tu..
kebetulan rezeki dpt tiket flight murah.. kuc-miri rm50 je, miri-barrio rm1++

antara jalan lain ialah jalan darat.. tp dr miri sahaja ke barrio 12jam.. dan melalui jalan balak.. amat tidak digalakkan.. sbb sunyi.. jalan balak dan sangat merbahaya..

ini juga kira hadiah ulangtahunku ke 36.. hehehe

persiapan sebelum pergi.. kena buat homework..!!!!
kena tahu cuaca.. nak tido mana.. bekalan apa...
walaupun kami pergi 2 hari 1 malam je.. tp bila pergi dgn dua budak kecik.. kena tgk semua tu
malangnya.. info ttg penginapan di barrio.. xde.. wlupun tahu ada homestay muslim di situ.. dan itu satu satunya.. tp no cntact xde... huhuhuhu
maka kami decide.. bawa bekalan makan.. at least ada tempat bermalam pun cukup.. makan je bekalan yang kami bawa.. klu xjumpa tempat halal.
baju, aku bawa yang agak tebal dan bertangan panjang.

 
sesudah subuh.. terus ke epot.. kami hantar diri kami sendiri.. hehe.. bayar jelah parking tu.. kesian lak nak suruh org hntar awal pagi buta
 
 
sampai di miri.. terus kami check in barang... dalam 3 jam jugak la nak kena tgu.. apa lagi makan dulu la.. sapa pernah ke epot miri mst tahu kat mana kami makan ni.. hehe
tudung deejah dah cabut.. hmmm... sempat di epot Kuching je beberapa jam..
ni xtvt dua anakku di epot miri.. ya allah.. siap duduk depan kedai mainan lagi..tp Alhamdulillah tak mengamuk minta beli..
berlari lari di epot tu biasa.. hadeejah lak.. siap bincot dahi langgar bucu.. adoila..
 

 ni gambar atas twin otter.. hehe.. nak naik ni.. kena kuat semangat sikit.. sapa yang mudah gayat.. sila bawa ubat tidor yea.. flight ni utk 19 org je... comeykan..
dan ni pertama kali aku boleh lihat mcmmn pilot tarik brek.. lepas angin.. berborak borak smbil memandu..hehehe

 seat lak.. dua 1.. ertinya.. satu baris 3 org je..
comeykan?



epot barrio pun terlalulah comeyyyyy... geram.. mcm nak cubit cubit je..
hehe
oh yea.. rezeki kami.. dlm flight td.. borak dgn penumpang lain.. dia Tanya.. nak duduk mana barrio.. kami jawab xtahu.. baru nak cari.. dia pun kata, mari ke homestay dia.. dia ada homestay muslim.. rupanya.. tepi aku atas flight tadi pakmus yg aku cari no tepon nya beberapa hari lepas.. Alhamdulillah
 
dan kami dibawa ke homestaynye.. bagus sgt.. homestay tu sedia perkhidmatan restoran halal dan kedai runcit.. syukur lagi, tak penat nak mikir ttg makan.
 
kami amik pekej bilik+makan+pengankutan pergi balik epot
 

ni harganya.. dan yang lain.. klu nak no tepon homestay muslim tu.. sila amik yang tertulis di bawah resit tu
 
 
 
ni gambar aku dgn tukang masak.. dan penjaga kedai situ.. awesome masakan mereka.. tak caya tengok gambar deejah makan bawah ni
 

 
 
 
 
 
 
esoknya.. kami sewa kereta dan pemandu utk bawa kami keliling barrio.. klu nak ke tempat perlombongan garam bukit... 1 jam.. dan harganya 100, klu nak sekeliling ini saja.. rm60.
kami pilih pekej rm60 je.. ukur baju dia badan.. lgpun susah budak budak klu jalan jauh atas kereta..
 
 
ni beberapa tempat lawatan kami


 

tgk kampong.. sawah padi.. sungai dan jambatan yang menghubung 2 kampong... dan bonus!!!! jumpa aunty telinga panjang.. subhanallah... dia memang cantik.. tengok berdepan.. sangat cantik.. dengan kulitnya yang putih halus.. aku lak rasa macam dinasor duduk tepi princess.. hehe

balik dari lawatan.. tido jap zzzzzzz

 
dan jam 12.30.. kami bertolak ke epot semula... huhuhu

jumpala aku dgn minah saleh dlm gambar tu. dia dr Poland.. kagum aku.. sorang diri je.. lepas ni nak ke Sabah pula.. kemudian baru balik kl.. dan balik Negara dia..
mmg tawakal tgi betul.. sempoi je beg dia.. sorang diri.. dan dia datang ke tempat tempat yang masih untouch....
 
aku geleng kepala kagum dgn dia.. dia lak geleng kepala pening tgk anak anak aku tak henti henti gerak di epot tu.. hehe

tempat makan di epot barrio.. air kotak..dan kacang utk 4 org.. hamper rm10.. huhuhu
 
sampai miri.. perut dah lapar.. tgu kawan sewakan kereta dia.. sbb flight ke Kuching jam 9.30 mlm.. tak larat 6 jam di epot..



 kami ke esplanade luak....
nang bestla.. nang nyaman... nang antap!!!!!!




 dan dua anakku.. melepaskan geram mereka terhadap pasir.. mainlah puas puas.. pasir di sini je boleh yea....

okeh.. malam.. nya.. aku dah terlalu penat.. anak anak pun Nampak sgt penat... tapi aku kena kuatkan juga badanku sbb mereka..

mujur flight on time.. dan smpai je Kuching.. jmput diri sendiri dan balik semula ke istana hinggap comel kami... ALHAMDULILLAH..
barrio.. walau sekejap.. tp 1001 cinta di dalamnya:
 kerana kami pergi kerana cinta..
kami pergi bersama yang dicinta
kami akur pada aturan Pencipta..
dan yang kami dapat kesemuanya CINTA...

#barrio
#tripbario
#bariotravelformuslim