relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Sunday, January 30, 2011

seketul cekodok

petang semalam makan petang dgn habibi.. puding jagung dan cekodok lebihan sarapan..
habibi tanya "apa nilai seketul cekodok?"
"20sen je.."jawapan yang hanya keluar dalam kepalaku..tak keluar di mulut..rasa mcm orang tak cerdik je klu jawab mcm tu..sbb aku tahu..dia tanya untuk mendapat jawapan yang bijak..
tanpa menunggu ku menjawab..dia menyambung:
"cekodok ni dari tepung..pisang dan garam..bukan itu sahaja..masa utk terhasilnya cekodok ni..masa yg panjang..dari benih gandum..dari anak pokok pisang..pengorbanan tuan pisang dan tuan tepung..ada lagi..ia juga hasil dari zikir malaikat yang menjaga tumbuhan ini...belum masuk proses tebang..proses tuai..hntar ke kilang..ke kedai..dan juga susah payah orang yang menyediakan cekodok ini..semuanya bermula dari satu pengharapan..dan allah tunaikan dalam bentuk kenyataan.."

soalan yang simple kan..tapi memerlukan jawapan flash back yang panjang dan mendalam..kalau ini  yg kita nilai apabila memndang sesuatu yg simple..pasti kita kan memandang ia sebenarnya tidak semudah itu..

setiap sesuatu permulaannya adalah jalan yang panjang...dan pengakhirannya juga jalan yang panjang...

dan seketul cekodok itu amat dihargai..hatta..yang hampir-hampir hangus pun tetap dimakan..hehe

Thursday, January 27, 2011

apa yang aku merepek ni?

biasanya..
orang berfikir sebelum berkata-kata
akal akan mengatur bahasa dan ayat..
maka mulut menuturkannya dengan nada yang sesuai..

tapi kan..bayangkan kalau mulut
terus hendak berkata-kata..dan akal belum sempat memikirkannya..
mulut menyatakan itu dan ini..dan akal berkata :
" eh..apa ni?"
"apa yang aku merepek ni?"

but..dont wory..
biarkan...akal bukan raja yang nak selalu kita agungkan..jangan panik bila dalam situasi itu..bila akal mati kutu..atau merajuk tak mahu membantu..
waktu itu arahkan pada mulut..ucapkan..ucapkan..minta ilham terus dari tuhan..
dan di situ nanti..mulut bisa lebih bijak bertutur tanpa akal.. dan bila kita selesai mengucapkannya..akal akan berkata : "eh betul jugak ..apa yang aku merepekkan tadi..."

eh..apa yang aku tulis ni?
apa yang aku merepek ni?
hehe

Friday, January 21, 2011

tarikh MATI...

opps...jangan fikir yang bukan2 yea tntg tajuk entry kali ni..
bukan nak ajar ajaran sesat..
tapi just nak share..

tadi dalam kelas..keluarlah tetiba persoalan tentang roh..
saya katakan..roh dari Tuhan..dan kepadaNya roh kembali...
saya katakan juga..kita tidak akan tahu bila kita akan mati..wlu roh kita berada dlm jasad kita..
tetiba sorang studnt angkat tangan..
"Mdm..sy ada sorang pakcik..dia boleh tahu tarikh bila kita akan mati..dgn membuat perkiraan tarikh lahir kita dan tarikh lahir bapak kita.."
saya balas.." kebetulan je kot...dah terbukti berkesan ke teori tu"
dia jawab" dah madam"..rmi yang dia dah tilik...tepat tilikannya"


saya xpuas hati..sy membalas " jodoh..rezeki dan ajal di tangan tuhan"..sy sndiri..kalau diberi pilihan, sy xmahu tahu tarikh kematian sy..sebb nnt sy xboleh nak buat kerja..sy hanya akan terfikirkannya kalau tempohnya tidak lama lagi..tp kalau tempoh mati sy jauh..sy akan main main..dan abaikan rasa takut sy dgn tuhan"
dia nampak xpuas hati juga..dia balas " tapi madam, bagi sy lebih banyak kebaikan bila kita tahu kita akan mati..pertama, kita akan buat persiapan..kita akan tunaikan segala harapan kita dan harapan org sblm mati..kita juga tidak menyusahkan org..dgn mmbiarkan org lain mengejut dgn kematian kita terpaksa sediakan peralatan kematian..klu dah tahu..kita sndiri yg sediakan peralatan mati kita"


sy biarkan perdebatan ringkas kami tadi tnpa memenangkan sy..atau memenangkan dia...ia supaya dpt difikirkan semua..pelajar-pelajar lain..diam..xmenyampuk sepatah pun..oh lupa nak citer..ni kelas pelajar-pelajar non muslim..jd sy tidak dpt menekankan konsep tauhid sekukuhnya dlm kepala mereka..
sy bw persoalan ini pada anda.. ANDA NAK TAHU TARIKH MATI ANDA?

Thursday, January 20, 2011

aku akur....

tika dalam keengganan...
tika banyak persoalan..
tika keadaan tidak memuaskan..
tika berada dalam kehilangan..
tika gagal dalam percubaan..
aku AKUR...
aku AKUR dengan kehendakMU...
akur mengikut percaturanMU..
AKUR tunduk memihakMU..
kerna KAU tidak pernah SALAH..apalagi TERSALAH...

Monday, January 17, 2011

nama Mu..

Atas namaMu...
senyumku..semanis manisnya...
tangisku..sekejap cuma..
resahku...terhapus seketika

Dengan namaMu...
dalam hujan lebat..aku kering
dalam terik..aku dingin..

aku tersungkur akur..
menyembah
Kehebatan namaMu.
menyanjung
Keagungan namaMu...

Thursday, January 13, 2011

fa sabron jamil...

yang besar..bisa jadi kecil..bila sabar..
yang pahit.. bisa jadi manis.. bila sabar..
yang jauh..bisa jadi dekat.. bila sabar..
yang lama..bisa jadi sekejap.. bila sabar..

fa sabron jamil..
maka sabar itu indah..
sabarlah...dan kamu pasti dalam keindahan...

Tuesday, January 11, 2011

si kurap itu..

si kurap itu memandangku..
ku lihat pandangannya memberitahuku..
aku redha dgn keadaanku...
aku terima sakit deritaku..
langsung aku tidak pernah mengeluh
apalagi menyalahkan penyebabnya..
aku masih mampu memanjat kesyukuran..
biar kurap..ku masih mampu berjalan..
biar kurap..mulutku mampu menguyah makanan...
biar kurap diriku masih berpasangan..
fabiayyi alai rabbikuma tukazziban?
apalagi yang hendak kamu dustakan?

aku hanya bisa memberi anggukan..
cukup banyak keinsafan dan pengajaran
yang ku ambil..dari dia..
si kucing kurap....meowwww "ada ikan tak?"..

Thursday, January 6, 2011

azam hidup dan mati....

tahun baru..azam baru..
minggu ni minggu 1st masuk kelas..dalam sesi perkenalan..minta pelajar bgth apa azam mereka tahun 2011..
mcm2 jawapan...
banyak yang bagitahu untuk menaikkan pointer result...
tetiba mempersoalkan..kita berazam seolah kita yakin hidup sampai akhir tahun..tapi kalau ajal sudah menjemput...azam tinggal azam..wlu hanya tinggal setapak sahaja lagi untuk mencapainya..
oleh itu jom kita berazam dalam hidup seolah  akan hidup selamanya...TAPI JANGAN LUPA..
berazamlah juga untuk mati..seolah kita akan mati esok lusa...

saya berazam unutk hidup.......jika umurku panjang...
saya berazam untuk mati......jika ia umurku dihabisi...