relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Sunday, January 30, 2011

seketul cekodok

petang semalam makan petang dgn habibi.. puding jagung dan cekodok lebihan sarapan..
habibi tanya "apa nilai seketul cekodok?"
"20sen je.."jawapan yang hanya keluar dalam kepalaku..tak keluar di mulut..rasa mcm orang tak cerdik je klu jawab mcm tu..sbb aku tahu..dia tanya untuk mendapat jawapan yang bijak..
tanpa menunggu ku menjawab..dia menyambung:
"cekodok ni dari tepung..pisang dan garam..bukan itu sahaja..masa utk terhasilnya cekodok ni..masa yg panjang..dari benih gandum..dari anak pokok pisang..pengorbanan tuan pisang dan tuan tepung..ada lagi..ia juga hasil dari zikir malaikat yang menjaga tumbuhan ini...belum masuk proses tebang..proses tuai..hntar ke kilang..ke kedai..dan juga susah payah orang yang menyediakan cekodok ini..semuanya bermula dari satu pengharapan..dan allah tunaikan dalam bentuk kenyataan.."

soalan yang simple kan..tapi memerlukan jawapan flash back yang panjang dan mendalam..kalau ini  yg kita nilai apabila memndang sesuatu yg simple..pasti kita kan memandang ia sebenarnya tidak semudah itu..

setiap sesuatu permulaannya adalah jalan yang panjang...dan pengakhirannya juga jalan yang panjang...

dan seketul cekodok itu amat dihargai..hatta..yang hampir-hampir hangus pun tetap dimakan..hehe

1 comment: