relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Monday, February 7, 2011

kita pembeli yang zalim..

sapa suka harga naik kan?
naik minyak 10sen..memang kita semua rasa macam naik minyak...
beli itu mahal..bei ini dah mahal..
kita kata orang itu zalim..orang ini zalim..
sana salah..sini salah..
tapi kita tak sedar kita adalah pembeli yang zalim...
haa tak caya..?
meh saya explain...
jom kita ke kedai runcit kampung..
pembeli2 di situ akan membeli barang yang hanya sekadar nak guna segera..
nak cepat..ala nak beli satu dua barang je..
jarangkan kita tgk orang keluar dr kedai runcit dgn membawa barang utk stok sebulan..
tapi..kita berkira dgn harganya..
"haa..kacang tanah sekilo RM2..kat tes** RM1.60 je..mahal betul kedai runcit ni..."
merungut dan siap tawar menawar lagi dgn tokey kedai..yang lebih teruk siap berhutang...
keluarlah si pembeli itu dgn muka masam..dan meninggalkan tokey kedai yang tersenyum kelat..
kalau ke pasaraya besar lak..
uhh..yang dr awal..taknak shoping..tapi tetap akan ambil juga sebarang dua..
yang plan shoping..dah tntu barangnya setroli dua..konon utk stok sebulan..
tapi minggu depan..muka tu juga datang lagi..
harga tak tengok dah..memandai dgn tampalan JUALAN HARGA RUNTUH..
JUALAN TERMURAH..terus amik ikut nafsu..
tak berkira dgn harga..dan yang best..bayar juga tanpa banyak tanya..siap bertenqiu lagi dgn si penjual..
maka keluarlah si pembeli itu dgn muka puas..dan meninggalkan tokey kedai yang tersenyum bangga

terukkan kita?
kita bertawar harga dgn peniaga kecil..
dan kita tak kisah harga dgn peniaga besar..
kalau ini memang sikap cara beli kita
kita pembeli yang zalim...betulkan?


2 comments:

  1. salam...
    hmm...betul jgak 2..nbaru perasan..hehehe
    thax ustzh tas perkongsian.. :)

    ReplyDelete
  2. saya juga sedar sebab salah sendiri...hehe

    ReplyDelete