relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Monday, December 18, 2017

suhu -5

alang alang ke shah alam..
mai la sini..
igt snow main main ni.. xsejuk sgt.. tp mmg sejuk real punya..
-5 kot suhu nya..
habibi dan hadeejah xmasuk lama.. mengaku kalah awal..
muhammad la teman ibu lepas geram dan ngidam main snow. hehe






Friday, December 15, 2017

berada di pentas..yang sangat asing buatku

kerana "PENDAMPING"
aku berada di pentas itu.. yang sangat asing buatku..
dan membuatku kekok serta kejutan kejutan yang membuatkanku menundukkan mata dan memekakkan telinga

namun aku akur.. aku hadir kerana dipilihNya..
dan aku juga akur.. inilah realiti masyarakat kita
mungkin aku sudah selesa di kelompok aku saja
hingga tidak ambil tahu kelompok lain di sana..

yang menyatukan aku dengan mereka ialah..
kami sama sama manusia..
yang punya kelemahan dan kelebihan seadanya
juga fitrah suci yang mahu bersih dari dosa
cuma kemampuan dan kemahuan untuk keluar darinya
yang menentukannya adalah TAQWA



Friday, December 8, 2017

REZEKI 'PENDAMPING'

alhamdulillah.....

3 bulan mendampinginya.....
rezeki hobi yang ditinggalkan...
terima kasih semua yang mendampingiku dikala ku bersama "PENDAMPING"



Monday, December 4, 2017

ibu mengajar ibu-ibu

sepanjang pengalaman aku mengajar kelas formal..
ada tiga orang pelajar aku yang mengandung...
di sarawak hr tu.. pelajar degree.. sorang pelajar full time.. sorang lagi pelajar part time..

dan aku selalu beri tumpuan pada mereka.. sbb aku seorang ibu.. aku faham apa yang sedang mereka tanggungi..

dan sem ni.. ada seorang.. pelajar yang baru pra diploma... baru 18 tahun..
awal kelas.. tak tahu pun dia hamil.. t dia selalu nampak letih dan lesu.. smpilah aku ada program explorace yang kena lari-lari sikit.. dia minta excuse.. aku ok je terima alasan dia..tanpa tanya dia sakit apa..
hinggalah aku dimaklumkan oleh ketua programnya yang dia sedang hamil 4 bulan.. mmg fasa loya dan mual..

selepas tu.. dia aku beri perhatian khusus..
selalu tanya khabar dia.. dia pun makin rapat dan bercerita tentang dia dan suami denganku..
kesian lak dia ngadu.. dia kahwin awal bukan sebab gatal.. tapi sbb lelaki tu serius nak dengan dia dan dia mnta jumpa mak ayah.. laki tu terus bawa family jumpa mak ayah dia.. 2 mgu bertunang.. mak ayah dia sendiri minta mereka kahwin terus.. mudah dan memudahkan..
aku puji tindakan dia dan keluarganya...
tapi dia ngadu.. ramai pandang serong dia kawin awal..

pulak dah.. adoi...
dia buat benda halal.. sokonglah... beri semangat supaya dia terus belajar walau sudah berkeluarga..

yang dok berkepit secara haram berleluasa dan terang terangan..xde plak golongan tu dipandang serong.. huhuhu..

sian masyarakat kita.. yang baik..dipandang pelik.. yang buruk..dipandang biasa

Friday, November 24, 2017

anakda muhammad bersunat 24 nov 2017

antara tanggungjawab ibubapa ialah khatankan anak lelakinya...
kami memang nak khatankan muhammad lebih awal.. tapi masa dan peluang tidak menyebelahi..
namun alhamdulillah.. 24 november.. ia menjadi realiti.

tak susah sangat pujuk dia setuju utk bersunat...
dalam ke[ala dia.. dia mmg tidak tahu sunat itu apa.. dia hanya tahu.. kena cucuk di **** nya.. itu je..
ibu pun pujuk: muhammad nak besar dan tinggi kan.. muhammad kena sunat dulu..
tak sakit pun.. sakit macam semut gigit je..

dan aku juga tidak menjanjikan hadiah yang mewah mewah... cukuplah sekadar menggembirakan hati anakda...

sehari sebelum bersunat.. ibu yang gabra lebih.. macam macam dalam kepala.. takut muhammad menolak saat akhir.. atau dia akan tendang dan meraung sekuat hati dalam klinik nanti..
huhuhu.

hari 24 nov..
 aku putuskan utk ikut sekali.. walau mak dan abahku kata.. biasa bapa je pergi.. tapi aku tetap memilih utk bersama anakku di saat penting ini...
bukan kerana aku tidak percaya abinya dan wannya.. tapi aku tahu dia memerlukan aku...

 sewaktu menunggu giliran.. kenyih smpai ke telinga

semasa bersunat.. siap tidor lagi... adoii..


selepas bersunat.... alhamdulillah selesai dengan baik.  terima kasih ya allah...
antara tetamu yang hadir.. tetamu dari sarawak... terima kasih banyak datang.. achik maryam dan achik yaya....




Tuesday, November 21, 2017

hari ini 21 nov 2017

hari ini ulang tahun kelahiranku.. ke 37
alhamdulillah atas segala nikmat yang telah diberikanNya

namun hari ini juga.. ada yang kehilangan insan kesayangan mereka

kekanda abah dijemputNya.. Isa bin Jasin

paklang..
nadia iringi perjalanan paklang dengan alFatihah dan ingatan rindu yang pasti tidak berkesudahan

ciuman terakhir abah buat kekandanya

Wednesday, November 15, 2017

yang pertama kali..

betullah orang kata.. yang pertama kali mungkin akan datang walau tidak diduga.. walau umur dah beransur tua.. ingat dan banyak pengalaman dan banyak merasa segalanya.. namun tetap datang yang pertama kali..

hari ini ada dua perkara pertama kali aku lalui dan aku buat dalam hidupku

 pertama kali kena amik nab.. sebelum ni dengar je kawan-kawan penat dan asma.. kali ni aku lak allah bagi rasa... syukran allah.. atas nikmat paru-paru yang sudah lama sehat
pertama kali amik mc dan nak guna mc... sebelum ni aku ada amik mc.. tapi aku xguna.. tetap pergi kerja..
hari ni mmg rasa nak rehat..walau taklah rehat sangat pun.. hehe

ibu konvo vs anak ibu konvo

 ni gambar konvoibu tahun ini... bukan ibu naik pentas.. tapi tumpang penuhkn dewan ja

ni plak gambar anak ibu muhammad konvo.. bukan naik pentas jugak.. tapi sekadar kenang kenangan 5 tahun di pasti

sungguh..ibu berulang kali tengok gambar anak ibu.. itulah perasaan mana-mana ibu gembira dengan kejayaan anaknya walau hanyalah sekecil cuma.. anaknya sentias ahero dan terbaik di mata seoran ibu
"moga allah sentiasa membuka ruang dan peluang menuntut ilmu untukkmu anakdaku.."

Friday, November 10, 2017

bila anak buat hal tempat awam

ramai sudah menjadi ibu..
tapi kenapa masih ramai yang tak faham
atau sengaja taknak faham ...

anak kecil yang tidak mumaiyiz kadang tak terjangka kelakuan mereka..
kadang jadi sangat menjaga kelakuan di hadapan awam.. dan kadang jadi tak terkawal

pengalaman aku...
anak baru je dua..
tapi keduanya masih belum mumayyiz..

di bawah antara kejadian biasaa.. yang pernah aku lalui.. atau aku pernah melihat perkara itu berlaku di kalangan ibu lain...

atas filght anak pernah nangis tak henti henti.
sakit ulser dalam mulut..
dr penang ke kuching melalak..
kita sudahla susah hati anak sakit
tapi lagi susah hati bila orang awam buat muka tanda tak selesa
boleh ke kita elak dr situasi begitu.. nak bawa lari anak ke mana?

anak menjerit atau mengamuk di pasaraya
kerana hendakkan sesuatu
orang awam menjeling dan ada yang mengambil gambar..tujuannya entah/
boleh ke ibu itu layankan permintaan anak.. beli apa sahaja yang ditunjuk untuk anak tidak mengamuk?

di tempat kenduri..anak terpecah atau tertumpahkan makanan
orang awam kata; tak ajar anak la ni.. tak tahu jaga anak la ni
tahu tak kata-kata itu sgt menghiris...malah kerana kata -kata itu.. anak yang akan dihukum lebih dari sepatutnya
ibu bukan marah kerana perbuatan anak.. tapi ibu itu marah kerana geram mulut-mulut awam yang mengata seolah hanya dia tidak pernah melakukan begitu...

malah pernah keluar kenyataan dari chef selebriti..
musim perayaan.. tolong kawal anak-anak..supaya tidak sepah dan menyusahkan orang lain..

kerana kenyataan di atas.
adakah anak perlu dikurung?
anak tidak boleh dibawa ke majlis orang dewasa?
anak tidak boleh dibiar bergerak dengan selesa?
anak tidak dibenarkan bergaul dengan orang?

saya sangat setuju.. anak perlu dibimbing.. dan ibu bapa bertanggungjawab atas setiap kesalahan anak..
tapi tolong ingat.. sepanjangtempoh bimbingan.. anak juga pasti tidak terlepas dari melakukan kesalahan.. tolonglah bantu ibu bapa berkenaan tetap sabar dalam membimbing.. bukan terus mencemuh


Monday, October 30, 2017

sukar untuk jadi baik

ada saat tertentu.. kita rasa sukar untuk jadi baik
kita ada pilihan.. yang baik dan tidak baik..
dan memilih yang baik itu bagai meletakkan diri di satu tempat yang cukup tinggi...
rasa sukar untuk memanjatnya..
dan itulah pilihanku... menjadi baik walaupun keadaan sangat sukar..

kerana harganya juga sangat mahal...

Sunday, October 22, 2017

anak ibu muhammad dah 5 tahun

22oktober 5 tahun yang lalu...
detik kelahiran muhammad
ibu tak dapat bagi semua yang muhammad nak.. tapi ibu bagi apa yang ibu dapat bagi dengan sepenuh hati dan kasih sayang ibu

ibu dan muhammad... sapa lebih hensem?

we love u..... muhammad.. our warrior!!!

Tuesday, October 17, 2017

ibu surirumah vs ibu bekerjaya

ibu yang surirumah dan ibu yang bekerjaya.. siapa lebih penat?
ini tajuk debat yang takkan pernah habis..
setiap ibu akan kata depa yang paling penat...

aku?
hmm.. mmg aku ibu bekerjaya dan partime suri-rumah... cup-cup silap.. aku ibu surirumah part time bekerjaya.. maksudnya.. masa aku di opis sekurangnya 8 jam je sehari.. 16 jam di rumah.. so yang part time tu di opis la.

mana penat?
penat itu ukurannya di jiwa..
kadang tak buat kerja apa pun.. tapi emosi sedih dan otak tepu.. maka ia mendatangkan penat

kdg kerja banyak.. tapi emosi gembira dan otak fresh.. ia membawa bahagia...


so.. tanya diri kita.. kita pilih untuk penat atau tidak.. kalau pilih untuk rasa penat.. layanlah emosi negetif dan fikiran yang xmembina.. akan rasa down dan penat segala-galanya.

tapi kalau pilih utk tidak penat.. buat dengan emosi yang gembira dan fikiran yang positif..  positif balik ke kita.. rumah kemas, anak gembira, kerja opis pun setle on time.. bos pun suka..suami lagi gembira.

pilihan di tangan ANDA!

Friday, October 6, 2017

terlebih rajin

alkisah.. anakda muhammad, aku tugaskan untuk sidam anak anak pokok depan rumah ni. dia pun suka tugas dia tu.. masalahnya terlebih rajin...

pagi-pagi tadi habibi bising-bising.. siapalah yang rajin sangat siram pokok daun kari samapi bergenang air setiap masa.. ini bukan pokok padi.. habis mati pokok kari semaian habibi..

hehehe.. anak yang buat, tapi ibu turut terasa bersalah, sebab ibu yang pesan, "kena siram air selalu'

😅😆


Thursday, October 5, 2017

anak murid jumpa ustazah-ustazah

alhamdulillah..
berkesempatan jumpa insan-insan yang pernah mengajar diri ini dahulu.

cuma kan.. bila tengok  ustazah ustzah ni bukan saja terimbau kenangan lama..  tapi juga rasa diri makin berusia dan mereka lak maintain awet muda... huhu

barakallahu lakum fid dunya wal akhirah





Friday, September 22, 2017

pesta banjir kubang gajah 2017

salah satu memori yang tak kan dilupakan.. mancing ikan dalam longkang depan rumah je... banyak lak tu.. letak je, ikan sambar umpan.. letak je..dapat ikan.. memang heaven! aku yang tak pandai mengail pun ada rezeki.... alhamdulillah.


ni lak video pesta menjala ikan atas jalan raya di kubang gajah, arau perlis...
satu pesta percuma yang Allah bagi bersama banjir tahun ini. alhamdulillah thumma alhamdulillah

Wednesday, September 13, 2017

rindu dah terbang... ke bumi kenyalang...

ni lah manusia.. bila dah jemu.. nak balik cepat-cepat.. bila dah balik.. dok rindu-rinduan pulak.. adoila....

Tuesday, September 12, 2017

bila rindu bertamu

apa sahaja berkaitan dengannya kita akan ambil tahu
walau sebelum ini, kita tidak kisah pun akan haL itu
aduhla rindu... bila kita kan bertemu..
moga akan sampai takdirnya ku menjadi tetamuMu...

LABBAIKALLAHUMMA LABBAIK....

Wednesday, August 23, 2017

ambang kematian

bila semalam di samping saudara yang di ambang kematian, terasa diri ini hanya setapak di belakangnya...
allahummahtim alaina bihusnil khatimah wala tahtim alaina bi suuil khatimah



alfatihah untuk arwah ngah lebar...

Monday, August 21, 2017

tetamu allah..DIA yang menjemput

bila kita dah dijemput..
allah akan mudahkan dengan pelbagai cara.
untuk kes haji ni.. allah jemput dia melalui drone
tiada yang mustahil dengan kuasaNYA

harap aku juga dijemputNYA dengan cara yang tidak disangka-sangka

faman yattaqillah yaja'llahu makhraja.. wa yarzuquhu min haisu la yahtasib

Wednesday, August 16, 2017

perasaan membuak-buak

rasanya semua orang pernah..
tetiba perasaan membuak -buak nak kan benda itu..
sedangkan sebelum itu biasa biasa je

dan bila datang perasaan tu.. sanggup buat apa sahaja utk dapatkan benda itu...
dia lebih kurang macam mengidam la..
siang malam terbayang-bayang.. termimpi-mimpi.. terasa-rasa

semoga yang sedang membuak buak sekarang menjadi kenyataan satu hari nanti...

ameeeeeeen....

Monday, August 7, 2017

paksu mid, bukit tembaga

NASIHAT PAKSU MID BUAT WANITA
Sudah lama menyimpan hasrat untuk berkongsi cerita ini, nasihat yang diberikan kepadaku dan sahabatku yang begitu sukar untuk dilupakan, kata-kata yang diberikan oleh seorang Tuan Guru yang sangat dihormati, tinggal di Bukit Tembaga Kedah,senang dikenali sebagai Paksu Mid.
Awalnya agak keberatan untuk pergi ,segan dan malu untuk bertemu dengan orang yang soleh seperti beliau, namun untuk mendapatkan beberapa nasihat dan ilmu, aku dan sahabatku gagahi jua.
Saat pertama kali melangkah masuk ke rumah Paksu, kelihatan Paksu sedang terbaring di atas katil sambil memberikan penerangan kepada orang yang datang melawat beliau ketika itu, setelah aku dan sahabatku masuk ke dalam rumahnya , Paksu Terus menyapa kami ..'Tanya orang perempuan belakang tu depa nak dak doa dapat suami soleh?' , lebih kurang begitulah pertanyaannya, sudah ku jangka akan diajukan soalan itu kerana pernah diceritakan oleh sahabat daurahku ketika mereka menziarahinya dan Paksu mengajukan soalan yang sama kepada mereka namun tidakku jangka secepat itu pertanyaan itu diacukan kepada kami.
selepas menyatakan keinginan, pak su terus memberikan doa tersebut.
"اللهم إني أُريدُ أَن أَتَزَوَّجَ فّّقَدِّر لِي من الرِّجَال أَحسَنُهُم خَلًقًا وَخُلُقًا طَاعَةً حَافِظَةً تُوَافِقُنِي وَأُوَافِقُهُ وَتُغنِينِي فِي دِينِي وَدُنيَايَ"
setelah selesai dicatat dan dirakam kemudian memperkenalkan diri, paksu meneruskan perbincangan beliau bersama orang yang hadir sebelum kami ada beberapa persoalan dilontarkan dan dibincangkan oleh mereka.
Setelah selesai , para ikhwah yang pada mulanya berada dihadapan kami beransur keluar setelah mendapatkan beberapa nasihat dari paksu.
Saat inilah yang kami nanti-nantikan untuk mendapatkan nasihat khusus untuk kami wanita, kemudian aku memberanikan diri mendekati Pak Su, dan menyatakan hasrat.
'PakSu kami nak minta nasihat sikit boleh?
'Nasihat apa? nasihat nak jadi wanita solehah ka?
' kami tersentak seketika, seperti paksu tahu apa yang sedang bermain difikiran kami.
Belum sempat mengiyakan pertanyaannya, paksu terus menyambung
'Nak jadi wanita solehah jangan kahwin dengan orang yang meqatip (berzikir) kat masjid, kawin dengan samseng nuh..duk tendang hampa tiap hari, nie kena jentik pun tak pernah nak jadi solehah macammana?..paksu berkata sambil tersenyum dan ketawa sedikit, kemudian paksu ada memberikan contoh seorang wanita yang berkahwin dengan seorang lelaki yang terlibat dengan dunia politik, wanita dan suaminya diuji oleh Allah, suaminya dipenjara dan wanita itu sering bangun bertahajud pada malam hari berdoa kepada Allah, betapa besar ujian yang ditimpakan padanya, itulah dia ciri-ciri wanita solehah kata paksu.
Dengan serta merta air mengalir dipipiku...Allahu...benar-benar mendalam maksudnya aku tidak mampu lagi untuk berkata-kata saat itu,kata-kata yang mengandungi berjuta makna bagiku.
Apa yang aku fahami dari kata-kata paksu..
'Nak jadi wanita solehah jangan kahwin dengan orang yang meqatip (berzikir) kat masjid, kawin dengan samseng nuh..duk tendang hampa tiap hari'
Paksu tidak bemaksud menasihati kami agar berkahwin dengan samseng untuk menjadi solehah, sekiranya benar beliau bermaksud demikian mengapa diberikan doa agar kami mendapat lelaki yang baik dan soleh? ia seakan-akan suatu perlian, sekiranya tidak berusaha menjadi wanita yang hebat (solehah) yang bersabar dengan ujian ketika belum berumah tangga, maka carilah suami yang akan menjadi asbab kepada ujian di dalam membina peribadi wanita solehah dalam diri.
untuk menjadi wanita solehah bukan hanya dengan berharap kepada orang lain, seperti ada wanita yang berfikir dan berharap untuk berkahwin dengan orang yang soleh untuk menjadikan dirinya baik, meskipun tidak dinafikan ia merupakan syarat yang penting di dalam memilih pasangan dan faktor terpenting seorang isteri menjadi baik, namun ia bukan sebab utama yang menjadikan seorang wanita itu solehah, yang terpenting ialah dirinya sendiri yang melakukan perubahan ke arah kebaikan dan berusaha menjadi lebih baik, jika kita baik maka kita akan mendapat pasangan yang baik.
Seterusnya kata-kata paksu
'nie kena jentik tak pernah nak jadi solehah macam mana?'
seakan-akan Paksu tahu masalah yang kami sedang hadapi dan sememangnya kebanyakan wanita hadapi, tidak terkecuali juga wanita yang melakukan kerja dakwah.
'Manja', iya, ini diantara faktor yang sangat melemahkan seorang wanita dan antara kesannya tak bersedia untuk bersusah payah , kekuatan dalaman yang lemah, cepat merungut,cepat beputus asa, mudah mengalah dengan ujian yang datang, tak bersedia untuk berkorban dari sudut masa, tenaga, wang dan sebagainya menyebabkan kesan yang buruk kepada diri mahupun sesebuah institusi, bagi yang terlibat dengan kerja dakwah ini diantara penyakit yang akan menyebabkan gerak kerja dakwah terbantut atau kelompongan pada gerak kerja yang dilaksanakan dan hasilnya tidak memberikan impak yang besar dan menyebabkan kerja yang dilakukan tidak berkualiti.
Sahabat, kita mengimpikan dan menginginkan sesuatu yang besar, justeru segala tindak tanduk di dalam kehidupan kita juga mestilah merupakan tingkahlaku dan perbuatan yang besar.
Setiap perkara memerlukan pengorbanan.Justeru itu, berkorbanlah mengenepikan keinginan hawa nafsu kita, demi keinginan agama yang tercinta dan di akhir perjuangan ini kita meraih kebahagian yang kekal abadi disisiNya, Moga Allah berikan kita kekuatan untuk beramal bagi meraihNya...Amin.

yg atas.. orang lain tulis..
yang bawah ni real pengalaman aku sndiri

satu hari tu.. aku tumpang kawan aku yg sangat berhajat jumpa paksu mid ni.. pi lah kami sebijik kereta, 2 lelaki dan 3 perempuan di belakang
waktu smpi rumah dia.. isteri dia kata.. paksu ada di atas.. dok di pondok dia.. kami pun mendaki bukit di belakang rumah dia dan jumpa pondok dia.. subhanallah dari atas pondok tu.. permandangan sgt cantik, pondok paksu juga penuh dengan kitab kitab.. di sinilah dia menelaah kitab dn membaca al-quran.

kawan aku yg berhajat pun menyampaikan hajat.. sebelum tu paksu kata.. dia tak berapa suka orang naik atas pondok dia ni.. tapi takpalah.. hampa semua berniat baik katanya. sbb tu smpai atas.
ada sekali ada tu, seorang yang berniat xelok.. parking motor.. pastu waktu nak naik.. cari kunci motor xjumpa.. jenuh dia cari.. bila paksu mid jumpa dan maafkan, baru jumpa balik kunci tu. t

selepas kawan aku melepaskan hajat mnta doa dan petua..
paksu tanya kami yang lain .. ; haa, yang di belakang tu mst nak doa kan..
dan macam dalam artikel di atas.. paksumid bg doa nak dapat jodoh yg baik.. macam tahu tahu je.. niat kami.. hehehe

lepas tu.. terdetik di hati aku.. nak doa supaya..tak mengantuk dalam kelas.. aku kan suka tido dalam kelas.. hehe

bagai mendengar..
terus paksu mid kata; meh nak bagi doa supaya tidur malam berkualiti dan segar bila bangun, takla siang hari mengantuk sangat...
alhamdulillah tercapai hajat..

kalau orang kata dia wali... aku sangat setuju..
karamahnya.. solehnya.. dan kealimannya sangat mendalam.

hanya yang pernah mengenalinya saja akan faham.

semoga allah sentiasa merahmati nya dunia dan akhirat.

Tuesday, August 1, 2017

jalan jalan satu kewajipan

bila dah tepu dgn rutin harian.. kita perlu keluar sekejap utk mengurangkan tekanan dan melepaskan rutin harian.. ia akan buat kita rasa seperti baru bangun tidur setelah berjaga seharian...

itulah kelebihan travel.. selain menikmati permandangan.. melihat gelagat manusia yang pelbagai warna dan ragam.. ia juga menjadikan kita manusia yang lebih berpengalaman

teringat kata kata seorang ustaz tu..; orang yang suka berjalan ni.. lebih bijak..
bukan bijak target A...atau cemerlang akedamik.. tapi lebih rasional dan pandai membuat keputusan,.,,

kami sendiri pun.. jalan jalan adalah kewajiban..



jalan jalan.. shoping.. ziarah.. semua ada....

Friday, July 28, 2017

video muhammad dan hadeejah mula berjalan..





ni rakaman video hadeejah mula berjalan.. tengok siapa yang paling happy... ibu dan abinya...
bukan sahaja kami.. malah semua ibu bapa di dunia paling gembira bila anak anak mereka mula menapak..
 duhai anak... kegembiraan kamu adalah kegembiraan kami
kesedihan kamu adalah kesedihan kami..
kesakitan kamu.. lebih menyakitkan kami

anakda hadeejah.. semoga allah menjaga setiap langkah langkah kita di dunia ini.. supaya kita kan sama sama melangkah ke syurganya nanti..

Tuesday, July 25, 2017

wajah lama.. yang masih ku ingati..penuh misteri dan inspirasi

waktu hadiri majlis alamria pasti anakda.. terlihat wajah seorang kakak ni..
terus terimbau zaman menengahku.. waktu dulu aku kenalinya sebagai seorang kakak yg rajin datang kuliah mingguan, kayuh basikal tua bersama suami dan dukung anak kecil.

dan hari ini aku lihatnya.. mendukung anak sebaya muhammad.. masih kekal wajah seperti dulu.. dan penuh nilai keibuan mendukung anak 5/6 tahun...
dan masih dengan pakaian dan tudung cara yang lama

aku pun dah taknak dukung muhammad... berat.. dah nak sama tinggi ibu...

mungkin dia biasa biasa..
sama seperti ibu lain yang naluri ibu mensirami wajah...
tapi wajah dia terlekat rapat di hati... penuh inspirasi...
bahawa seorang ibu.. walau tiada siapa kenal dia.. puja dia.. di mata dunia..
tapi tetap yang paling berharga di hati anak anaknya..
dan wajah dia juga tenang... tenang yang datang dari hati yang redha dan ikhlas..

kalau dulu.. aku anggap dia wanita biasa.. sekarang aku lihatnya wanita luar biasa
kalau dulu aku sekali pndang dan xkisah siapa dia
sekarang aku pandang dan nak kenal lagi siapa dia
kalau dulu lihat tanpa niat memuji atau mengej
sekarang ku lihat dengan niat mengambil inspirasi...

p/s; mmg sengaja xtunjuk gambar dia.. kerana biarku sorang sahaja tahu siapa dirinya..


Friday, July 14, 2017

bahasa cinta muhammad




muhammad agak lambat bercakap dengan lancar, waktu lahir hadeejah.. dia masih lagi telat bercakap...
tp sekarang.. muhammad dah lancar... malah kadang ada ayat yang sangat buat ibu sentap.. dan ada ayat yang sangat menyentuh kalbu...

bila ibu tak turuti permintaan dia.. kdg dia minta aiskrim..
'ibu dah tak sayang muhammad ke'

bila ibu marah, atau hukum dia dengan hukuman fizikal mcm cubit..
'ibu nak bagi muhammad mati ke'

bila ibu lambat atau xsempat hantar atau ambil dia sekolah
'ibu dah tak suka muhammad ke'

waktu dia nak bermanja..
'ibu, peluklah muhammad'
'ibu, muhammad sayang ibu'
'ibu, nnt muhammad dah besar, ibu jaga muhammad tau'

muhammad anakku..
bahasa cintamu.. lebih indah dr nyanyian si biduanita..
lirik katamu lebih menyentuh dari syair si pujangga
ibu abadikan di sini..supaya satu hari nanti.. anakda kan mengetahui..
segala darimu... amat ibu hargai...

Friday, July 7, 2017

hadeejah 2 tahun

 terima kasih ya allah...
pinjamkan hamba bunga yang indah ini.. yang mewangi dan menghiai kehidupan hamba...
amanah ini.. walau mungkin tak sesempurna ku jalankan.. namun ya allah.. berikanku kekuatan dan kesabaran dalam memikul amanah ini.

tetaplah agamanya di jalanMu
panjangkan usianya dengan rahmatMu
kurniakan kecerdikan akalnya dgn kemakrifatanMu
pelihara maruahnya dengan kasih sayangMu
murahkan rezekiNya dengan kekayaanMu

pinjamkanku dirinya... sepanjang hayatku...... ameeen

Wednesday, June 21, 2017

liberal.. nak pi ke mana..

liberal sangat pasai pa.. nak pi mana....
klu akal kita lebih berkuasa.. allah tak payah susah susah turun al-quran dan utus nabi..
sbb allah nak habaq.. akal cerdik tak guna..kalau lawan Dia..
akal guna untuk ikut wahyu Dia.. bukan akal guna untuk lawan Dia..

ceq marah ni.. sebab ceq rasa.. kita jadi cerdik kalau ikut wahyu..
klu belakangkan wahyu.. tak cerdik.. samalah macam kaldai.. ada akai..xboleh pakai

Thursday, June 15, 2017

game dengan anak anak

sekarang.. hadeejah pun dah pandai nak main main game

selalu kami main.. sorok sorok... ibu yang selalu kena kira.. dan dua anakda menyorok..

kami juga main jet jet semut.. dan selalu yang kena cubit tu..ibulah

kami main sep sep sep.. ola oli... cuma ibu akan ubah lirik yang lebih dekat dengan kami...

dan yang paling aku selalu main dgn anakda ialah lumba sapa cepat...hehe
dan biasanya ibu main game ni bermuslihat.. contoh nak suruh mandi...
' sapa cepat masuk bilik air dulu dia menang..'

nak suruh makan;
'sapa makan nasik habis, dia menang'

nak suruh pakai baju
'sapa pakai seluar dulu dia menang'

nak suruh tido
'sapa pejam mata dia dulu, dia menang'
cuma yang ini.. kantoi... ibu yang selalu menang... dan anak anak ntah kemana..lepas ibunya menang pejam mata..

Friday, June 2, 2017

cerita aku, kami dan belon (kapal terbang)

bila pernah belajar dan bekerja di over the sea ni.. nak taknak.. kena naik belon

macam macam cerita...

antaranya..

satu
tersilap tempat boarding..
sepatutnya masuk pintu 4, termasuk pintu 5.. maka femesla kita.. bila nama di announce sekuat kuatnya utk panggil masuk perut belon...

dua
tersalah tarikh
aku nak beli 25 februari...
tapi aku beli 25 januari...
maka pada tarikh 25 feb tu.. dengan rasa tak bersalah.. pergi heret beg.. nak daftar kaunter.. xdpt.. nama xde.. mulalah aku pelik.. mujur print out slip.. rupanya bulan lepas punya tiket... huhuhu
taknak double sedih,,, belila on the spot.. mahal wei..

tiga
tersalah nama
yang ni beli waktu dr miri nak ke sabah tahun lepas
nama suami aku 2 kali, ertinya 2 seat nama suami... nama muhammmad xde.. waa waaa
takkan nak tinggal muhammad kat miri..
tukar nama macam tu je.. xboleh yea.. ini bukan bas
maka.. belilah baru. on the spot... mahal wei..

empat
tersalah tempat
ini jadi tahun lepas..
aku beli melalui hp
mungkin sbb hp aku comey sgt.. xberapa clear..
aku sepatut beli kl ke kuching,..
tp aku beli kuching ke kl padahal aku di kl waktu tu,,, huhuhu
dan hanya aku tahu bila nak check in nama xde.. rupanya.. salah tempat berlepas..dan salah destinasi..
maka.. belilah baru. on the spot.. mahal wei..

lima
tiket burn macam tu je
sbb.. ada yg beli utk mak abah.. tapi mak abah ada urusan.. waa waa

enam
kejar flight..
hahaha.. ni waktu di jakarta..
capek tau...

tujuh
mengigau atas flight..
naik naik terus tidur..
lepastu.. waktu flight bergoyang waktu nak bergerak.. aku terjaga, dan aku ready nak keluar sbb igt dah sampai.. hahaha.. rupanya baru nak berlepas..

dan banyak lagi..
aku jumpa bermacam orang.. bermacam karenah...
aku tulis ni pun.. sbb aku dah rinduuuuu
rindu nak naik belon.. hehe

Wednesday, May 31, 2017

cinta di menara..

cinta di menara..
haha. boleh buat tajuk drama tak.. hehe

lama xpanjat tempat tinggi.. sejak rasa badan kurang fit ni.. aktiviti lasak..mmg tak minat..huhu
tapi sbb nak rasa teruja tinggi tu.. panjatla kami menara.. menara alor setar je pun.. tp tetap best.. tetap rasa teruja.. terutara 2 anakda


ni gambar yang aku tangkap dari atas menara tu... satu loqstaq nampak..baq hang