relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Wednesday, December 20, 2017

aku juga guru..ibu..dan pelajar

aku juga guru..
igt lagi seorang guruku ada menyebut pekerjaan gurulah yang paling senang buat pahala dan susah buat dosa...
aku akui kebenaran itu..
namun kini pekerjaan guru tidak kurang cabarannya...

anak murid tidak lagi pandang kita selaku guru.. tapi pandang kita selaku orang yang diupah untuk mengajar
ibubapa tidak lagi pandang kita sebagai guru..tapi pandang kita selaku orang gaji yang dipertanggungjawabkan jaga dan ajar anak mereka di kala mereka kerja


mungkin manusia sekarang makin bijak dan berilmu.. tapi mereka kurang beradab dan bermutu


aku juga ibu..
yang hantar anak ke sekolah minta guru mengajar anakku..
kadang terdengar rungutan anak tentang guru-guru mereka..
hati ini mahu marah dan memberontak..
tapi hati kecil memujuk... itulah bebanan guru..
tidak mampu memuaskan hati semua pelajarnya..
lalu adakah guru yang harus disalahkan sedang..dia ada lebih 20 kepala untuk dilayan
sedang kita dan anak sendiri mungkin satu atau dua..sudah mudah terlepas dari pandangan..

aku juga pelajar..
dari tadika hingga aku di umur tua..
aku masih menganggap mereka sebagai guru
walau hanya pernah mengajarku sekejap cuma
mereka tetap guruku..
yang sangat berjasa.
yang menjadikan aku sebagai AKU
biarlah aku murid yang tidak diingati.. tapi mereka tetap guru yang ku sanjung tinggi...

No comments:

Post a Comment