relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Thursday, November 11, 2010

mati katak

sapa pun taknak mati katak kan..orngtua tua kata..mati katak ni mati sia-sia..org tak pedulikan..mencemuh lagi ada..
terfikir gak..napa disebut mati kakak..kenapa tak mati cicak ke..mati nyamuk ke..mati lipas ke..

dan akhirnya ku temui jawapan....

alkisah...telah berlakunya satu pembunuhan kejam tanpa niat di halaman rumah ku..
seekor katak digilis lumat oleh WRX.... sian..tersembur isi perut.. yang bagusnya tak berbau..so abaikan je lah bangkai katak tu kan.. (dah menepati satu ciri peribahasa di atas)


yang peliknya..tiga empat hari lepas tu... pembunuhan kejam tanpa niat kedua berlaku lagi... oleh pembunuh yang sama...dan di tempat yang sama...!!! tragis tau..dilenyet macam nak buat roti canai tuh..
dan bangkainya..saya dan pembunuhnya masih abaikan...

namun apa yang menarik perhatianku..beberapa malam berikutnya..sy perasan ada katak hidup berada di tempat yang sama berdekatan dgn dua bangkai katak yang sebelumnya..dan ia nyaris menjadi mangsa pembunuhan kejam..tapi nyawanya masih panjang..sempat diperhatikan...
dan di situ saya tahu..ciri yang paling tepat untuk dikaitkan dgn peribahasa di atas ialah mati kakak ni adalah  menyerah mati cara sia-sia..dah tahu tempat tu bahaya..dah tahu dah banyak mangsa dah kena..awat pi lagi dok serah diri.... pandai orang tua-tua kita kan..peribahasa yang tepat lagi bijak..dan kita mengambil masa yang lama untuk memahami secara realitinya!!!

No comments:

Post a Comment