relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Tuesday, May 10, 2011

15 minit je tau

hari minggu lepas ke satu kawasaan perumahan..dan kebetulan bertepatan masuk waktu asar.. maka kami terus singgah di sebuah masjid yang berdekatan dgn rumah sedara yang kami nak kunjungi..
mula2 terbc apa2 yg tercatat kat situ..
penyataan pertama mengenai dilarang sesapa buat kuliah atau mengajar tnpa kebenaran majlis agama..itu biasa..sy abaikan wlu ada sikit mengutuk..hehe

penytaan kedua: khutbah jumaat tidak dibenarkan lebih 15 minit. BIAR BETUL!
entahlah..ini bukanlah masjid pertama saya pergi..dan lagipun habibi mmg solat di masjid selalu..xde plak dia sndiri pernah terbaca arahan sebegitu.
korang caya tak? tak percaya tgk sndiri nih smpat lagi kami snap gmbar.




bahasa senang faham..." KHUTBAH SEKADAR 15 MINIT JE TAU!

hmm..dahlah yang sunat tak bagi..yang wajib pun dihadkan..kalau ruang tazkirah dipendekkan..nak salahkan bebudak lagi perangai macam setan!
sempat ke 2 khutbah jumaat tak sampai 15 minit?
seronok la tok imam tuh..solawat byk2..mukaddimah pnjang sikit..dah cukup..xperlu syarah dah..kang lebih masa..kn tangkap lak...
pusat maksiat beroperasi lebih masa diserbu..klu tok imam berkhutbah lebih masa nak diserbu jugak ke?
yea..sy tahu..niat diorang adalah supaya nnt ahli jumaat tu tak masuk lewat keje..tak lekat jem.. sempat makan ke..tidur ke..kejap.. tapi memadai ke 15 minit..
ini nampak sangat pihak2 yang bersetuju (ahli majlis yang mengeluarkan perintah ini) telah menterbalikkan arahan Allah.
ayat surah jumaah 9-11
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),

Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).

tapi yang dibuat.... segeralah habiskan khutbah cepat2 dan pergilah bekerja dunia...

2 comments:

  1. ustzh jumpa ni kt masjid mana? ya Allah, bia betOl. nO wOnder La rekOd kt sana menyatakan kenaikn peratusan murtad every year is higher as cOmpared which cOnvert tO Islam.apeLa

    ReplyDelete
  2. atas sikit dr bandar kuching..
    nama penuh masjid..biarlah rahsia..hehe

    ReplyDelete