relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Tuesday, September 8, 2009

canggih itu cemerlang?


orang kata dunia sekarang teknologi makin canggih...
saya setuju..
kadang-kadang sampai saya sendiri tak sempat nak ikut..ada saja benda baru yang semakin mencanggih manggihkan manusia.
dalam kelas saya ada bincangkan perkara ini dengan student saya tanya " setuju atau tidak apabila saya katakan semakin canggih teknologi sesuatu masyarakat itu, semakin mundur nilai kemanusiaannya. semakin meningkat taraf kehidupan mereka, semakin menurun akhlak dan moralnya." majoriti pelajar saya bersetuju..terutama apabila kami memperdebatkan mengenai budaya barat dan timur.
saya taknak bawa pergi jauh-jauh...tengok saja diri kita dan kenangan kita dahulu..
dulu sampai umur 12 tahun..saya masih lagi berlari-lari..main masak-masak..main pondok-pondok. baca buku..hmm..jauh sekali..nak upsr pun..sekadar baca sebab amik hati mak abah je..berlakon..apatah lagi nak layari internet..buat latihan cara online.. tapi resultnya...alhamdulillah dalam kategori excellent!
dan bila kita lihat student sekarang...makin canggih teknologi..kecermelangan tidak juga makin meningkat..mungkin ada peningkatan tetapi tidak selaju peningkatan peralatan itu sendiri..
dan yang paling ketara..moral mereka makin rendah..
makin ramai doktor...makin ramai pesakit.. makin banyak penemuan ubat jumpa..makin banyak penyakit yang pelik-pelik..
apakah kecanggihan itu satu kecemerlangan atau sebenarnya satu musibah?

No comments:

Post a Comment