relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Tuesday, November 18, 2014

cerita dulu dah jadi kenyataan sekarang

aku dulu ulat buku.. bukan ulat.. mmg ular buku.. sbb Nampak je buku mmg aku suka baca apalagi buku cerita.

ada 1 cerita ni, aku baca dulu dan walaupun waktu tu aku masih kecil, tapi ada rasa tak puas hati jalan cerita tu..
ceritanya begini..  sorang budak ni ada seekor ayam jantan sebagai haiwan peliharaannya. 1 hari budak ni Nampak setandan pisang atas para dapur, dia pun mnta izin pada ibunya.. ibu nya jawab.. tanya ayah.. dia tanya ayah dia.. ayah dia jawab.. tanya ibu.. dia balik semula tanya ibu.. ibu jawab tanya ayah.. dia tanya ayah.. ayah jawab tanya ibu...
 sampailah budak ini rasa sedih sangat terus dia mengadu pada ayam jantannya, dan ayam jantannya..menerbangkan dia jauh jauh dari rumah. ibu dan ayahnya pun menyesal..

aku cukup xpuas hati dulu, knp ibu dan ayah tu saling tolak menolak.. dan budak tu sedih bukan sbb tak dapat makan pisang, tapi sedih dgn sikap ibu dan ayah yang berlepas tanggungjawab.

dan reality cerita itu aku lihat banyak berlaku sekarang... banyak orang orang besar.. kuasa kuasa besar.. saling berlepas tanggungjawab.. dan si kecil menjadi mangsa... dan si kecil tu jangan pulak mengalah dgn biar diperkotak katikkan.. jadilah mcm budak tu.. ambil tindakan drastic supaya  orang orang besar tu sedar apa yang diorang buat tu salah.. dan kena ada hero dalam kes ni.. iaitu macam ayam tu.. yang bukanlah sapa sapa pada awal cerita.. tp dialah yang menyelamatkan mangsa dari terus menjadi mangsa...



No comments:

Post a Comment