relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Wednesday, December 19, 2018

lahirnya 'aku temanmu'

post ni sepatutnya aku buat dah lama..bila hari kelahiran novel sulungku..awal november lepas tapi sebab masa tu masih tempoh berpantang yang kononnya 'pantanglah sangat'.. buat aku tunda..tunda..dan tunda..

aku temanmu.. nama asal yang diberi "pendamping"..
takpe..nama apa pun tak kisah yang penting sampai maksudnya

banyak soalan dan reaksi aku dapat dengan lahirnya novel ini..
moga post ini dapat memberi jawapan walau mungkin tak dapat memuaskan hati semua

memang antara impianku ialah untuk menjadi penulis sebab zaman kecilku aku sangat suka membaca. mana-mana perpustakaan yang dekat akan aku terjah dan jadi ahli. Waktu itu aku teringin sangat ada buku karangan sendiri dan dibaca orang.

aku memang dah lama menulis.. cuma yang serius dan komersial adalah 'aku temanmu' yang pertama. cerita cerita aku yang lama.. bertulis tangan.. tak tahulah tersorok simpan kat mana.. kalau tak silap hampir 10 cerita aku pernah buat.. dan pembacanya adalah di kalangan rakan-rakan asrama dan adikku sendiri.. hehe
waktu duduk asrama dulu.. kuat berangan dan tak banyak kerja jadi adalah masa menulis tu
sambung belajar dan di alam pekerjaan.  menulis dah jadi makin jarang plak.. pensel dan pen pun selalu hilang.. jadi setiausaha memang fail.. dan mereka yang kenal aku waktu  fasa ini mesti
tak sangka aku asalnya suka menulis.

tapi minat dan impian tak pernah padam. setiap kali ke kedai buku dan perpustakaan masih berangan ada buku sendiri.
walaupun ruang pekerjaanku sendiri perlukan aku menulis penulisan akedamik yang penuh dengan soalan kajian lepas, skop kajian, hasil kajian dan memerlukan aku membentangkan secara ilmiah tapi cintaku pada penulisan kreatif tidak pernah mati..cuma pudar kejap disebabkan caturan masa yang makin menghimpit.

peluang datang tahun lepas, bermula dengan pertandingan penulisan kreatif. aku cabar diriku untuk mencubanya dan alhamdulillah 'pendamping' @ 'aku temanmu' dihasilkan.

aku jujur nyatakan di sini, ilmuku tentang penulisan kreatif hampir sifar. terima kasih diucapkan buat ART editor dearnovel yang sabar membantuku untuk edit dan baiki mana mana kelemahan manuskip asalku. mengedit dan membaiki lebih lama masa dari mengarangnya. hahaha

'pendamping' @ 'aku temanmu' lebih berkisarkan tentang gadis bernama Yuha yang ditemani oleh satu makhluk halus. apa aku nak sampaikan di dalam novel ini ialah tentang kita semua ada pendamping kita @ qarin. cuma adakah kita menguasainya atau dia menguasai kita...

plot dan jalan cerita novel ini aku akui agak lewah sebab aku guna POV 1.. iaitu penggunaan aku, jadi ia lebih kepada apa yang Yuha hadapi dan apa yang dia rasa. agak berat sebelah sebab ia tidak dilihat dari sudut watak lain. nanti ada rezeki aku ubah ya.. buat sekuel nya plak.. kita boh nama 'dia temanku' hehe

watak-watak kebanyakkan aku guna dari nama rakan-rakan di Kota Samarahan. yalah, baru berpisah, jadi rindu masih terlalu sarat dan diluahkan rindu itu dengan mengabadikannya di dalam novel ini. hanya nama dipinjam tapi tiada berkenaan dengan watak sebenar. Fatimah dan Hamdan pun memang suami isteri. :)

banyak kejadian sebenar aku coretkan dalam novel ini cuma mungkin ditambah sikit rencah perasa tambahan contoh adegan jalan berkaki ayam dari PWTC naik lrt, komuter balik ke stesen UKM. itu memang pengalaman sebenarku dulu.

respon dari pembaca, ada yang sebut lepas dia baca novel ini setiap jam 4 pagi dia terjaga dan mimpi pokok besar! ada yang bila pegang baca, tak dapat nak stop sampailah dia kena habiskan. Ada yang baca, tak habis habis sedangkan dialah pembeli pertama dan pembaca pertama sebelum manuskrip ini dihantar lagi. siapa tu? suamiku lah.. hehe

lepas novel ini terbit, banyak rakan-rakanku bertambah dari kalangan penulis sendiri. semua dah hebat dan menulis berpuluh puluh penulisan kreatif. aku je baru nak merangkak. semoga ada ruang rezekiku dalam bidang ini. banyak lagi aku perlu pelajari dan ia 'aku temanmu' adalah anak tangga pertamaku.

terimalah...'aku temanmu', ia memang tidak sempurna tapi ada istimewanya.

No comments:

Post a Comment