relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Thursday, September 2, 2010

rupa tuhan dan malaikat

semalam waktu student membuat perbentangan..
saya tertarik dgn satu gelang yang dipakai oleh seorang pelajar lelaki..

pada mulanya saya sngka gambar kartun yang ada di gelangnya..tapi rupanya gambar-gambar lain..
bila saya tanya satu persatu mengenai gambar itu..dia menjawab..
ini gambar malaikat..ini gambar tuhan..ini gambar saint..

saya hanya membalas "oooooo"..tanpa komen yang selanjutnya...
saya pelik gambar tuhan yang dikatanya..adalah gambar seorang lelaki yang disalib atau mereka gelar jesus
gambar malaikat ialah gambar budak...atau bayi..atau pari-pari
gambar saint gambat lelaki pakai jubah putih..

persoalan saya..yang sy nak mereka jawab..tapi tidaK terkeluar soalan itu..

"kenapa malaikat digambarkan dalam rupa budak atau bayi? nanti orang keliru mana satu gambar bayi atau budak betul..mana satu gambar malaikat...?
gambar tuhan pula..kenapa hanya ada jesus saja..mana dua lagi..kan kamu kata ada 3 tuhan?

terus terlintas di hati saya surah al-ikhlas..yang cukup indah dan tinggi nilainya dalam menolak setiap kemusykilan dalam mempersoalkan zat Tuhan...

No comments:

Post a Comment