relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Friday, February 15, 2019

pengurusan tantrum anak

tajuk macam nak bentang kertas kerja plak.. hehe

takde apa pun.. cuma post ni sekadar satu luahan kecil pengalaman aku dan suami uruskan tantrum anak.

ada 3 anak yang semua masih tahap tidak mumayyiz agak mencabar. salute pada mereka yang kebih ramai anak-anak dalam usia ini tapi masih cool dan tenang.

4 bulan...4 tahun dan 7 tahun.

fasa ini, saya dan suami rasa sangat mencabar yang usia 4 tahun tu.. sebab umur itu umur pembinaan sikap.
saya merujuk pada yang lebih arif :1 hingga 6 tahun.. umur pembentukan sikap, mereka akan lalui fasa tidak dapat mengenal emosi apalagi mengawalnya maka itulah jadinya tantrum.

kita lak mak ayah ni tak faham..terus label degil, tak dengar cakap, semua tak kena. malah yang lebih dahsyat dah mula maki hamun dan sumpah seranah pada anak berkenaan.
SIAPA YANG TAK TAHAN EMOSI SEKARANG?

anak dalam fasa tu.. tak cerdik lagi..sebab tu dia tak dapat kawal emosi.. kita yang dah cerdik ada sijil ke atau buat buat ada sijil ke.. kita la yang lebih kena kawal emosi. sebab kita yang nak uruskan mereka.
masalahnya  ada yang biar anak yang uruskan kita.. kita layan semua kehendaknya waktu tantrum contoh.. bg henpon, beli mainan yang diminta jika dia mengamuk di kedai. maka ia akan berterusan dan anak jadikan tantrum itu ugutannya untuk dia dapat apa dia nak.

ok.. balik pada saya dan suami.
berdepan dengan tantrum anak memang sangat kena sabar. kalau dia berlaku depan saya dan saya rasa tak dapat kawal (erti kata tak dapat kawal sabar), saya akan pass pada suami. sebab kalau saya masih terus handle dia, keadaan akan jadi lebih buruk..ibu dan anak akan meletup. begitu juga sebaliknya.
kalau takde orang lain, saya akan biarkan dia dengan 'ributnya' kejap..dan saya tenangkan 'taufan' saya dulu. bila dah reda, baru uruskan dia semula.

contoh ringkas:
bangun pagi, hadeejah kadang merengek malas nak mandi terutama kalau dia tidur lambat. mula la helah dia, nak abi dokonglah, nak ibu mandikan la, nak makan cekodok la..sedangkan pisang tak ada di rumah. nak air susu dalam botol upin ipin je siap syarat tudung botol mesti warna biru.. macam macam helah dia nak bagi ibu dan abi dia kelam kabut pagi-pagi.

jadi apa kami buat, bila dia buka mata ja, terus puji dia habis habisan... "puteri kayangan dah bangun, puteri kena mandi bagi wangi". gunalah ayat apa pun yang kita tahu anak kita memang akan suka.
cuba alih perasaan nak tantrum dia pada benda yang dia suka.

alhamdulillah berjaya buat minggu ini.. pagi yang selalu cuaca ribut dah bertukar pada musim bunga.

No comments:

Post a Comment