relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Sunday, November 11, 2018

Derhaka adat berpantang

Tajuk ni.. kalau aku post dekat kimm atau krt.. memang kena kecam ni. Hehe

Ok.. hari ni 41 hari confinement..
Walau aku takla berpantang cara yang betul..aku tetap tak sabar tunggu habisnya tempoh itu.. sebab..,?

Sebab aku nak bebas tanpa dipersoalkan dan disalahkan..walau tak buat salah pun..

Pada aku berpantang masih lagi relevan..pantang makan ke..pantang bergerak ke..pantang buat kerja ke.. sbb memang ada manfaatnya.
Cuma harus disesuaikan mengikut badan dan keadaan. Tak semua orang sesuai berpantang dengan cara yang proper..dan ada orang yang memang kena betul betul patuh pantang larang ni.

Aku bagi contoh aku je.. aku malan pulut hari ke3.. dan aku tak makan banyak.. makan 2 pinggan je..  aku juga makan laksa hari ke 30.. tak makan banyak pun.. 2 bungkus je..
Sakit urat? Kembung? Alhamdulillah tidak. Sebab.. aku bukan kebal.. aku xde magic pun.. tapi badan aku tahan.. kawan aku anak dah setahun 3 bulan.. makan pulut semulut..terus sakit bisa badan.. sebab? Badan dia tak tahan.

Kenali badan sendiri.. badan aku xtahan caffein.. kalau silap ambil ..boleh shaking yang menyebabkan hypo dan sakit kepala.
Kalau tanya doktor pun.. mereka akui..xda istilah pantang makan.. selagi ia menyehatkan..makanla.

Bab pantang keluar rumah lak.. setuju sangat sebab antibodi baby masih lemah.. dan badan ibu masih belum sembuh sepenuhnya. Jgn jalan banyak.. luka lambat baik.. ini betul.. cuma tempoh tu sesuai la juga dengan tahap kesembuhan.. ada yang 2 minggu dah sembuh.. ada yang 2 bulan.. masih lagi xboleh gerak banyak.

Bab mengurut.. bertungku.. berjamu.. no komen.. sbb aku derhaka banyak bab bab ni.. dan orang kata.. tunggula nnt tua.. sakit sakit badan.. huhu.. moga allah bantu aku jalani kehidupan tua(kalau masih hidup) dengan tidak menyusahkan orang lain.

Berpantang adalah utk jaga kesihatan fizikal dan emosi.. pada aku paling pentong jaga emosi.. tolongla.. bagi sokongan.. memahami dan mendalami apa kami rasa.. apa guna pantang fizikal tapi emosi kami koyak..
Ibu menyusu..dilarang minum air banyak sebab konon takut berair..sedangkan kami sgt sgt perlukan air 2 kali ganda dari biasa.

Jangan marah marah kami jika kami tertidur pagi..tidur petang..(kami tak pernah tidur nyenyak masa yang lama)

jangan komen menghentam apa kami buat pada baby kami jika itu saja yang mampu kami lakukan.( contoh bf @FM)

Jangan komen dan kutuk fizikal baby kami.(hitam ke kurus ke)

Jangan tidak endahkan luahan kami...

Ini yang kami sangat perlukan...

No comments:

Post a Comment