relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Wednesday, March 2, 2016

ibu nak cerita.. kelahiran anak ibu (muhammad bin amiruddin)

kenapa terpanggil nak share.. sbb ia boleh jadi pengajaran kat orang lain.. selain jadi panduan dan juga nnt ini akan jadi satu diari berharga buat anak anak ibu.. :)


anak ibu due 31 okt 2012..
dari awal dah rancang untuk bersalin di bumi kenyalang ni.. dengan penuh keyakinan mampu dan bersedia untuk menjaganya tanpa bntuan kaum keluarga yang lain..

waktu kandungan 7 bulan, ibu pernah pitam jatuh dalam kelas.. sbb tekanan darah rendah dan ini merupakan satu ketakutan juga sbb tekanan darah rendah ni boleh menyerang tanpa apa apa signal terlebih dahulu.. huhuhu

so lepas kes tu.. sentiasa pastikan perut xkosong.. dan makan makanan berkhasiat.. dan alhamdulillh dapat puasa 30 hari dengan sempurna.. tq anak ibu support ibu dari dalam...

ketika kandungan lebih 36w.. ibu rasa pinggang semakin berat.. tp ibu anggap itu normal dan tak sabar lak.. waktu tu musim exam.. ibu berdoa.. boleh siap marking.. masukkan markah dgn baik dan selesaikan segala amanah sebelum bercuti panjang..

38w.. appointment doctor.. berat anak ibu 2.6kg.. dan berat ibu 48kg.. huhu. segala nya dalam keadaan baik..anak ibu dalam kedudukan yg betul, uri pun sama, kandungan air juga baik..
38w.. 5 hari.. pagi tu sempat makan sarapan Nasik lemak.. balik dari sarapan.. rasa seluar  banyak air..xde bau..xde sakit.. call kakak.. diorang suruh cepat ke hospital.. bergegas lah ibu.. dan paling ibu igt.. ibu amat tergesa gesa.. dan memaksa abi memandu selaju yg boleh.. macam seolah kepala anak dah nak keluar.. huhuhu.. sory abi... :(

sampai sana.. cek bukaan baru 2cm.. dah kn admit.. ibu pilih bilik seorang..utk keselesaan.
dr pagi smpai malam.. ibu bermalasan di bilik.. dan malamnya masih 2cm..
esok pagi.. Dr ibu cek.. dan baru 3cm.. Dr terus pecahkan air ketuban.. dan terus hantar aku ke labour room.. dalam labour room tu.. suami bekalkan air zamzam.. pagi itu juga opah smpai.. abi bergegas ke epot amik opah.
12pm.. 4cm... :(
dr tambah dos induce.. sakitnya yg datang sesekali hanya allah yang tahu.. mulut dah pecah kering..
4pm.. masih 4cm.. ;(

430.. Dr decide.. utk emergency czer.. baby makin lemah.. air ketuban dah kering..
ibu sedih..sbb berharap sgt nak bersalin biasa.. ;... (

panggil abi, abi mulanya agak keberatan untuk benarkan ibu di bedah.. tp ibu ibu pegang tangan abi.. dan sebut.. untuk anak kita.. abi akur..dan ibu tahu.. abi terpaksa akur..

masuk bilik pembedahan.. segalanya terlalu cepat.. terus di induce tulang belakang, abi diberikan pakaian khas sbb dapat duduk bersama dalam bilik tersebut.. ibu sndiri mnta dibius separuh sahaja...
ketika perut ditoreh.. ibu rasa.. ketika perut ditekan.. ibu rasa.. ketika perut ditolak tolak utk dikeluarkan anak ibu.. ibu rasa. dan ketika anak ibu keluar.. ibu Nampak.. dan ketika anak ibu mula menangis..ibu dengar.. dan alangkah indahnya saat itu sayang.. :...)

anak ibu 3.6kg.. Doktor cakap: no wonderla nadia, anak u taknak keluar..besar sangat.. tak muat dia nak keluar sbb mak dia kecik. :)

apapun Alhamdulillah.. selamat semua

walaupun agak ralat tak dapat bersalin normal anak sulung ibu. tapi bila ibu fikirkan balik.. allah beri semua apa yang ibu mnta doa selalu..

1) doa dapat lahir normal.. (normalla kan bersalin czer.. bukan ajaib pun) hehe
2) xde jahitan di *** ( mmg xde jahit la.. yg jahir dan koyak di perut) hehe
3) lepas bersalin, dapat menyusu anak terus (mmg dapat, Alhamdulillah)

syukur ya Allah...
terima kasih abi..opah.. dan erpan
terima kasih Dr Suria Idris
terima kasih semua staf Hospital Normah Kuching

No comments:

Post a Comment