relaks..tenang..simple

relakslah..
tenanglah..
be simple...

'Dia' ada...Yakin dengan 'Dia'..'Dia' akan jaga kita..

bismillah

Followers

barakallahulana

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

permata hati kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hadiah ramadhan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

third baby

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

di sarawak

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Monday, September 6, 2010

perampok sialan di waterfront,kuching

mungkin tajuk ni kurang sesuai utk masa ini..
tapi rasa perlu utk kita sama-sama mengambil peringatan.
ini semua berdasarkan cerita yg disampaikan oleh seorang rakan saya yang menjadi mangsa rampokan...

"waktu tu..sy jalan2 utk beli kek di waterfront..tiba-tiba saya ditegur oleh seorang pakcik..gayanya ramah bertanya saya dr mana dan dia menyatakan dia dr segambut..dia menawarkan saya satu laptop murah rm400 sahaja..tertarik dgn harga laptop tu..sy mengikut pakcik berkenaan ke belakang deretan kedai berkenaan. di situ..kami didatangi oleh 2 orang lagi. seorang pemuda indonesia dan seorang lagi pakcik sebaya pakcik pertama tadi. yang saya pelik..laptopnya xde pun..ntah mcmmana..mereka bertiga duduk di sebuah meja dan terus mengeluarkan daun terup..saya bagai terpukau..turut mengikuti permainan terup mereka.. sampai saya tak sedar hp dan kad kredit sy turut dijadikan cagaran. sear tak sedar benda itu berlaku..tapi tak dapat loloskan diri..
tak cukup dgn itu..sy ditanya ttg wang di bank..dia menyatakan dia akan beri 2ribu pada saya..sbb dia menang..tapi saya kena buktikan dulu sy ada wang di bank. sy dibawa ke atm dgn menaiki teksi..disuruh mengeluarkan rm2 ribu dan sy bagai dipukau mengluarkan sejumlah wang yang dipohon.
kemudian kami kembali ke meja terup dan permainan diteruskan lagi...nasib saya baik hp dan kad kredit dikembalikan..cuma wang rm2 ribu itu..lepas ke tangan mereka.. pakcik yang menjemput sy td menyatakan..nnti untung menang judi ni..saya akan dapat extra 2ribu..dan dia akan hubungi saya utk memberi wang berkenaan. sy dilepaskan pulang..keluar dari tmpat tersebut..baru terasa saya sudah diperbdohkan..dirompak secara sedar tak sedar..cuma tidak menggunakan cara kekerasan....
ada sorang penjual di deretan berkenaan perasan dgn reaksi sunggul sy dan menegur..sy mencerita sglnya pd dia..dan dia membalas..saya mungkin sudah menjadi mangsa ke berapa puluh... "

Pengajaran...jgn cepat percaya orang!
jangan mudah tertarik dengan tawaran tawaran murah yang tidak masuk akal!

No comments:

Post a Comment